تاريخ : يکشنبه 30 مرداد 1401 | 17:37 | نویسنده : هوشنگ ابتهاج

بهار نارنج :

 وقتی از بهار نارنج نامی به میان می آید نا خودآگاه ذهن ها به فصل عشق و عاشقی و عطر دل انگیز این درخت می رود که در روزهای پایانی اسفند ماه و اوایل فروردین نوید سال و فصل جدید را می دهد، بهار نارنجی که در فصل تابستان شربت آن عطر بهشت را دارد و نوشیدن آن رفع عطش روز های گرم تابستان و آرامش اعصاب را به همراه دارد، و استفاده از خلال آن در مرصع پلو و مرباها و اضافه کردن چند پر آن در قوری چای، عطر چای را زبانزد می کند. در بعضی از مناطق ایران در سفره هفت سین نارنج را در کاسه آب گذاشته و آن را نماد زمین و هستی می دانند. قطعا عده ای خاستگاه اصلی بهار نارنج در ایران را شیراز می دانند، همانطور که شاعر خوش ذوق و عاشق شیراز فرموده " نازم هوای فارس که از اعتدال آن بادام بن، شکوفه مه بهمن آورد" اما باید بدانید نارنج متعلق به شمال ایران و استان مازنداران است!! در این مقاله قصد داریم در مورد بهار نارنج نکات جالبی را بیان کنیم، خالی از لطف نیست تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بهار نارنج چیست ؟

نارنج درختی است از تیره سداییان و راسته افراسانان در دسته مرکبات با ارتفاع 3 تا 5 متر که در بیشتر نواحی معتدل می روید،بهار نارنج دارای گل هایی ضخیم و آبدار به رنگ سفید متمایل به زرد که حفره های روی آن به چشم می خورد. همانطور که از نام علمی نارنج برداشت می شود، گیاهی ست هیبرید از پیوند بین پوملو و نوعی نارنگی به وجود آمده و دارای برگ هایی به رنگ سبز تیره و چرمی با تیغ های تیز در ساقه ها می باشد. شکوفه بهار نارنج بسیار خوشبو و از آن در صنایع عطر سازی و لوازم بهداشتی و آرایشی استفاده می شود. درخت نارنج در بین کشاورزان به مادر مرکبات معروف و بهترین پایه برای پیوند پرتقال و نارنگی می باشد.

 

نارنج بومی آسیای جنوب شرقی، مناطق استوایی،هند، چین، کالیفرنیا، برزیل،ایتالیا، فلسطین، جنوب آمریکا می باشد، اما در بیشتر مناطق جهان کشت می شود،در ایران در شهر های بابل، ساری، مازندران و استان فارس به وفور کشت می شود، در بیشتر مناطق می توان در تمام فصول میوه نارنج را روی درخت مشاهده کرد و هنوز میوه قبلی روی شاخه ها وجود دارد که شکوفه های جدید شروع به رشد می کند.چوب درخت نارنج محکم و به رنگ سفید مایل به زرد می باشد که بیشتر در هنر منبت و خاتم کاری مورد استفاده واقع میشود. شکوفه و پوست نارنج بهترین ضد بید طبیعی برای جلوگیری از آسیب به لباس های پشمی می باشد. در گذشته نارنج از طریق جاده ابریشم به چین فرستاده شد و چینی ها با پیوندی که روی این گونه انجام دادن ، گونه شیرین تری را ابداع که 100 سال پیش توسط پرتغالی ها به ایران آورده شد، این گونه که همان پرتغال است از نارنج شیرین تر و در حقیقت نارنج جد پرتغال است. نارنج در بیشتر مناطق به نام هایی مانند؛ نارنگ، آرنج، ارنجه،آنندراج،بادرنگ،ترنج،نیرنگ،وارن، نارنج ترش و نارنج تلخ معروف است.بهار نارنج در ایران اصالتا بومی مناطق شمالی می باشد و هر ساله آیین سنتی عرق گیری بهار نارنج در مازندران برپا می شود، و می توان به جرات ادعا کرد آیین عرق گیری ابتدا در مازندران رایج بوده و سپس به دیگر شهر ها مخصوصا کاشان گسترش پیدا کرده، با وجود خواص بسیار بهار نارنج و عرق آن اما بیشتر عرق های بهارنارنج شمالی با گالن و تانکر به کاشان منتقل می شود تا به نام عرقیجات کاشان به فروش برسد.

مقایسه بهار نارنج شمال و جنوب :

در بهار نارنج شمال میزان آلکان ها ، آلدهید، ترکیبات الکلی و ترکیبات اکسیدی نسبت به بهار نارنج جنوب بیشتر است.هر چه هوای محل رشد بهار نارنج مرطوب تر باشد بهار نارنج ترش تر است و بهار نارنج شمال نسبت به بهار نارنج جنوب طعم ترش تری را دارد.در کل اسانس و عطر بهار نارنج شمال از بهار نارنج جنوب بیشتر است.

تفاوت نارنج با ترنج :

 ترنج و نارنج هر دو از گروه مرکبات هستند و دارای خواص زیادی برای بدن هستند، اما در مواردی این دو میوه با هم تفاوت دارند.که عبارتند از ؛

از لحاظ ظاهری نارنج درختی کوچک که بیشتر در مناطق گرم رشد می کند و در بین گیاه شناسان مادر مرکبات و بهترین پایه برای پیوند مرکبات است.برگ های نارنج سبز تیره براق، به شکل بیضی و نوک تیز و رنگ نارنج نارنجی تیره با طبعی سرد و خشک و طعمی ترش و خوشمزه می باشد.

میوه ترنج که به نام برگاموت معروف می باشد، از خانواده مرکبات و از پیوند لیمو و پرتقال و درکشورهای فرانسه،ایتالیا و سواحل مدیترانه به صورت تجاری کشت می شود.برگ های ترنج ،سبز شفاف و کشیده و دارای دمبرگ و رنگ میوه زرد لیمویی با طبع گرم و خشک و مزه ای کاملا تلخ می باشد،(میوه ترنج از گریپ فرود تلخ تر است ).

آشنایای با خواص بهار نارنج :

 طبع گرم و خشک بهار نارنج برای افرادی که طبع سردی دارند، بسیار مفید می باشد، این گیاه سرشار از انواع ویتامین ها مخصوصا ویتامین ث بوده و داری خواص زیادی است که عبارتند از؛

درمان اختلالات گوارش :

 مصرف دمنوش بهار نارنج موجب تسکین دردهای شکمی، نفخ معده، سوء هاضمه،اسپاسم و سکسکه و تقویت معده می شود.

درمان اختلال خواب :

 افرادی که از کم خوابی رنج می برند، با مصرف دمنوش بهار نارنج می توانند خواب آرامی را تجربه کنند، نوشیدن عرق بهار نارنج 2 ساعت قبل از خواب توصیه می شود، اما زیاده روی در مصرف دمنوش و عرق بهار نارنج مضر است ، همچنین بوییدن شکوفه های بهارنارنج موجب بی خوابی و کم خوابی می شود، افرادی که دچار اختلال خواب هستند از زیاد بوییدن شکوفه بهار نارنج خودداری کنند، اما اگر موقع امتحاناتتان است و قصد بیدار ماندن دارید، می توانید از این شکوفه ها به عنوان یک داروی ضد خواب استفاده نمایید.

 آرامش اعصاب :

برای داشتن اعصابی آرام و کاهش اضطراب و تحریکات عصبی مصرف دمنوش بهار نارنج بهترین گزینه می باشد.مصرف دمنوش بهار نارنج تاثیر زیادی بر سیستم عصبی، رفع قولنج های عصبی و رفع غم و افسردگی دارد.

بهبود خلق و خو :

با افزایش دما میزان تعریق در بدن بیشتر شده و در روزهای گرم تابستان خلق و خوی افراد تغییر می کند، برای جلوگیری از این تغییر رفتار، می توانید در روزهای گرم تابستان نصف لیوان عرق بهار نارنج+نصف لیوان آب خنک و 1 قاشق سکنجبین را ترکیب و میل نمایید.

دفع سنگ کلیه :

 از مهمترین مشکلات دستگاه دفع بدن وجود سنگ کلیه و مثانه است، مصرف آب کرفس و عرق بهار نارنج در دفع و خرد کردن سنگ های مثانه و کلیه بسیار مفید و موثر است.مصرف دمنوش بهار نارنج ادرار آور بوده و به کمک بزرگی برای نارسایی کلیه و همچنین مشکل احتباس ادرار ( شاش بند) می باشد.

تقویت سیستم ایمنی بدن :

هر چه بدن انسان و سیستم ایمنی بدنش سالم تر باشد در برابر بیماری های عفونی و مزمن قوی تر بوده از ابتلاء به این بیماری ها در امان است، بهار نارنج حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان می باشد که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت کرده و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود.

درمان میگرن و سردردهای عصبی :

 سردرد های عصبی و میگرن از جمله مشکلاتی است که بعضی از افراد به آن مبتلا هستند و آنها را وادار به مصرف داروهای شیمیایی می کند، اما باز هم طبیعت به کمک افراد آمده و مصرف دمنوش بهار نارنج موجب درمان فوری و قطعی سردردهای عصبی و میگرنی می شود.

هضم غذا و درمان ناراحتی معده :

 مصرف عرق بهار نارنج همراه با چای بهترین روش برای بهبود هضم غذا و کاهش ناراحتی معده می شود.عرق بهار نارنج هضم را راحت تر و گوارش در معده را تسریع می کند.

درمان بزرگی طحال :

مصرف منظم و مرتب بهار نارنج برای درمان بزرگی طحال مفید و موثر است.

 

 پیشگیری از حملات قلبی :

 از مهمترین عواملی که موجب حملات قلبی و تپش قلب می شود، تنش های عصبی و فشار خون بالا است، با مصرف دمنوش بهار نارنج تپش قلب و فشار خون تنظیم شده و از بروز سکته های قلبی تا حد زیادی پیشگیری می کند.

 درمان یبوست :

 از نظر حکیمان طب سنتی و طب نوین یبوست مادر تمام بیماری های می باشد،مصرف آب بهار نارنج همراه با عسل موجب تسریع حرکات دودی شکل روده شده و یبوست را درمان می کند.

ضد سرطان :

بهار نارنج مانند دیگر گیاهان دارویی سرشار از آنتی اکسیدان می باشد و بدن را در برابر رادیکال های آزد محافظت می کند.دمنوش بهار نارنج حاوی خواص ضد التهابی و ضد آلرژی می باشد و مصرف دمنوش این گیاه در پیشگیری و درمان سرطان موثر است.

 کاهش دردهای قاعدگی :

استفاده از نسخه های طب سنتی در زنان از قدیم الایام وجود داشته و خانم ها برای درمان بیشتر مشکلات خود به طب سنتی متوسل می شدند، در این بین خانم ها برای کاهش دردهای قاعدگی، مشکلات یائسگی از دمنوش و چای بهار نارنج و یا شربت آن استفاده می کنند. در دوران قاعدگی خانم ها با تغییرات هورمونی شدیدی مواجه می شوند، که موجب اضطراب، استرس و ناراحتی های روحی و عصبی می شود، مصرف داروهای شیمیایی و مسکن بدون عارضه نیست ، اما مصرف دمنوش های گیاهی خصوصا بهار نارنج بدون عارضه بوده و ناراحتی های خانم ها را در این دوران تا حد زیادی کاهش می دهد.

 تنظیم سطح کورتیزول :

هورمون کورتیزول در زمان استرس و اضطراب افزایش پیدا می کند.و موجب برهم ریختن تعادل هورمونی بدن ، افزایش فشار خون، تپش قلب و سخت نفس کشیدن می شود.استنشاق شکوفه های بهار نارنج و اسانس آن موجب کاهش استرس شده و نفس کشیدن راحت تر شده و سطح کورتیزول در بدن کاهش پیدا میکند.

بهبود علائم یائسگی :

 با پایان یافتن دوران قاعدگی و شروع دوران یائسگی خانم ها دیگر با مشکلات و دردهای دوران قاعدگی مواجه نیستند، اما این پایان ماجرا نیست و خانم ها با شروع دوران یائسگی دچار مشکلاتی مانند؛فشار و ضربان دیاستولیک،غلظت کورتیزول سرم و کاهش سطح استروژن مواجه می شوند، اما با مصرف منظم و مرتب بهار نارنج این علائم تا حد زیادی بهبود می یابد.

کاهش التهاب :

 التهاب در بدن نشان دهنده بیماری های مزمن و عفونی می باشد ، اما اگر التهاب مزمن شد نشان دهنده بیماری های آرتریت روماتوئید و فیبرومیالژیا می باشد.با مصرف عرق بهار نارنج التهاب های مزمن در بدن تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

 خواص ضد میکروبی :

 اسانس شکوفه بهار نارنج به تنهایی قادر به مقابله با 6 نوع باکتری، سه نوع قارچ و دو نوع مخمر می باشد.و از مهمترین خواص بهار نارنج می توان به خاصیت ضد میکروبی آن اشاره کرد.

 ضد اسپاسم :

گرفتگی عضلات در ورزش و در خواب از مهمترین مشکلات عضلانی است که امکان ندارد یک فرد در طول زندگی اش آن را تجربه نکند. از خواص مهم بهار نارنج می توان به کاهش انواع اسپاسم های عضلانی و حتی گرفتگی عضلات شکم اشاره کرد،ضد اسپاسم و ضد استرس بودن بهار نارنج تا حدی زیاد است که در آروماترپی از روغن این شکوفه برای کاهش سردردهای ناشی از تنش استفاده می شود.

 نرم کننده سینه و گلو:

 در زمستان افراد زیادی مبتلا به سرما خوردگی می شوند و عوارض زیادی را تحمل می کنند، درد سینه و وجود خلط در گلو بسیار سخت و زجرآور است، برای کاهش این علائم کافیست یک عدد نارنج را از وسط به دو نیم تقسیم کرده و کمی نبات کوبیده شده و نشاسته روی آن پاشیده و روی حرارت قرار دهید، وقتی دو جوش زد از روی حرارت برداشته و بمکید و با چشم خود مشاهده کنید که چگونه سینه را نرم و اخلاط را از آن خارج می کند. مصرف آب نارنج همراه با شکرکاهش فشار خون و مسهل صفرا را به همراه دارد.

کاهش فشار خون :

 از بزرگترین مشکلات در جوامع بشری استرس و اضطراب می باشد. استرس بیش از حد موجب افزایش فشار خون شده و زمینه ساز بیماری های قلبی و سکته های قلبی می شود. در صورتی که از بیماری های قلبی و فشار خون رنج می برید و استرس هیچگونه شما را رها نمی کند، حتما از شکوفه بهار نارنج به صورت دمنوش و یا عرق استفاده نمایید، تا فشار خون کاهش پیدا کند. بهار نارنج مانند یک دیازپام عمل کرده و بدن را در برابر استرس و اضطراب تضمین می کند.

 

پیشگیری از پیری :

تنها موردی که هیچ انسانی نمی تواند از آن فرار کند و قطعا هر انسانی باید آن را تجربه کند، پیری است.اما انسان ها علاقه زیادی به جوان ماندن و سرحال بودن دارند و دست به انواع جراحی ها و مصرف قرص ها و داروها می زنند، تا خود را جوان نگه دارند. در بین گیاهان دارویی بهار نارنج نیز از این قاعده مستثنی نیست و انسان به این شکوفه های زیبا متوسل می شوند تا مانند یک جوان 20 ساله باشند.هر چند قبول این موضوع تا حد زیادی محال است، اما استفاده از روغن شکوفه بهار نارنج تاثیر زیادی در افزایش گردش خون و کلاژن سازی دارد و خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش داده و پوست جوان تر می شود.

 دیگر خواص بهار نارنج :

بهار نارنج دارای خواص دیگری مانند؛ ضد هیجانات دستگاه عصبی، ضد تشنج، مقوی معده،درخشندگی پوست،بسته شدن منافذ پوست،کاهش ناراحتی های سینه،کاهش علائم سرماخوردگی،نشاط آور، کاهش علائم یائسگی، تنظیم فشار خون،کاهش علائم صرع و غش،درمان سرگیجه و سکسکه، ضد یبوست،دفع صفرا، جلوگیری از شکستگی مویرگ ها و تقویت مغز می باشد.

رفع مشکلات پوست و مو با بهار نارنج :

 بهار نارنج خواص زیادی برای تمام اعضاء بدن دارد و پوست و مو نیز از این قاعده مستنثی نیست و بهار نارنج دارای خواص زیادی برای پوست و مو دارد که عبارتند از ؛

 تقویت پوست و مو :

 مشکلاتی نظیر خارش، ریزش مو،جوش های پوستی و حساسیت پوستی از جمله مشکلات پوستی هستند، همچنین وجود آفتاب شدید موجب آسیب های پوستی می شود و تنها مشکلات پوستی با عرق بهار نارنج موجب باز شدن و بهبود منافذ پوستی شده و جوش های پوستی را کاهش می دهد، همچنین برای رفع مشکلات پوستی و جوش می توانید از بخور عرق بهار نارنج استفاده نمایید.عرق بهار نارنج بهترین تقویت کننده برای موهای آسیب دیده و رنگ شده می باشد.

کاهش آکنه :

خواص ضد التهابی و ضد باکتریایی بهار نارنج در پوست های ملتهب و بهبود آکنه تاثیر زیادی دارد.برای درمان التهاب پوست و آکنه کافیست روغن اسطوخودوس را با روغن بهار نارنج به نسبت مساوی تقسیم کرده و 3 قطره از این ترکیب را در آب داغ ریخته و سرتان را با حوله پوشانده و از خواص بخور بهار نارنج استفاده نمایید. این بخور موجب کاهش التهاب و آکنه می شود.

 

 نرمی و درخشانی پوست  :

 از دیگر خواص بهار نارنج می توان به درخشانی و نرمی پوست اشاره کرد.آب بهار نارنج موجب درخشندگی و تنظیم رنگ پوست شده و از بهار نارنج می توان به عنوان یک تونر استفاده کرد، که موجب آبرسانی و درخشندگی پوست شده و در درمان آفتاب سوختگی، التهاب پوست و قرمزی پوست تاثیر زیادی دارد.

 پاک کننده آلودگی های از منافذ پوست :

 پوست انسان به علت آلودگی های موجود در هوا آلوده شده و استفاده از لوازم آرایشی موجب بسته شدن منافذ شده و پوست دچار بیماری های پوستی می شود. استفاده از آب و عصاره بهار نارنج موجب درخشندگی، لک و جوش های پوستی شده و در رفع چین و چروک و سیاهی دور چشم بسیار مفید و موثر است.

 درمان لکه های پوستی :

 تعداد زیادی از افراد در پوست خود لکه های زیادی دارند و دست به انواع درمان ها برای رفع لک می زنند. بهار نارنج لکه های قرمز و تیره را روی پوست به صورت موضعی محو کرده و در صورتی که بهار نارنج به صورت موضعی استفاده شود، خشکی پوست را برطرف و پوست را نرم و لطیف می کند.

نرم کننده مو :

 نارنج یکی از مرکباتی و گیاهانی است که می توان از آن برای نرم کردن موها استفاده کرد، کافیست نارنج را به صورت کامل با کمی آب پخته تا تمام اجزاء آن از هم جدا شود.بعد از سرد شدن آن را روی موها بمالید، موجب نرمی موها شده و خارش کف سر را از بین می برد.

افزایش میل جنسی :

بهار نارنج تاثیر زیادی در افزایش میل جنسی زوجین دارد و افرادی که سرد مزاج هستند می توانند از ترکیب :

عرق بهار نارنج :نصف لیوان

گلاب :نصف لیوان

عرق بیدمشک :نصف لیوان

عرق طارونه : نصف لیوان

معجون جوانی :نصف لیوان

را در یک پارچ همراه با شکر یاعسل و آب ترکیب کرده و میل نمایند، این ترکیب تاثیر زیادی در افزایش میل جنسی دارد.برای تاثیر بیشتر می توانید از زعفران استفاده نمایید.

مصرف بهار نارنج در زنان باردار و نوزادان :

 یکی از حساس ترین دوران ها در طول زندگی خانم دوران شیرین و پر از هیجان بارداری می باشد. در این مدت خانم ها علاوه بر تغییرات جسمی دچار تغییرات روحی و خلقی شده و نیاز به آرامش و رسیدگی بیشتری دارند. در بین گیاهان دارویی و عرقیجات عرق بهار نارنج برای خانم های باردار مفید و موثر است، اما حتما باید در مصرف آن احتیاط کرده و با پزشک مشورت نمایند. همانطور که می دانید خانم ها بعد از زایمان دچار افسردگی شده و افسردگی بعد از بارداری را تجربه می کنند، در این ایام مصرف  روزانه 1 لیوان دمنوش یا عرق بهار نارنج کمک موثری در کاهش علائم افسردگی کرده و آرامش سابق را باز می گرداند. در دوران بارداری خانم ها به علت کاهش خواب و مشکل بی خوابی از داروهای شیمیایی مانند دیازپام استفاده می کنند که دارای عوارض زیادی است، از جمله ایجاد لب شکری و کام شکری در نوزادن، بهترین دارو و کم عارضه ترین گیاه دارویی برای کاهش این عوارض استفاده از بهار نارنج می باشد که به درمان مشکل خواب کمک زیادی کرده و هیچ گونه ای عارضه ای ندارد.از مهمترین خواص عرق بهار نارنج می توان به درمان خشکی پوست کودکان اشاره کرد،عرق بهار نارنج دارای خاصیت ملایمی برای پوست های خشک می باشد و در محصولات کودک فرانسه بسیار استفاده می شود. از عرق بهار نارنج به عنوان یک تونر می توان استفاده کرد،عرق بهار نارنج بهترین دارو برای پیش فعالی کودکان و یک آرامبخش عالی برای اعصاب می باشد.

کاهش دیابت بعد از زایمان :

وجود آسدرین در بهار نارنج موجب کاهش اشتهاء و قند خون شده و موجب کاهش وزن می شود،خانم هایی که بعد از زایمان دچار اضافه وزن می شوند، اما مصرف بهار نارنج موجب کاهش قند خون وکاهش اشتها و در نهایت کاهش وزن در خانم ها می شود.

انواع اشکال بهار نارنج :

 از بهار نارنج به صورت های مختلفی استفاده می شود که عبارتند از ؛

روغن: که از تقطیر شکوفه های باز شده و تازه تهیه می شود.

دم کرده :برای تهیه دمنوش بهار نارنج 1 قاشق چایخوری گلبرگ های هار نارنج را در 150 میلی لیتر آب جوش اضافه کرده و بعد از 10 دقیقه دم کشیدن با نبات، شکر و عسل قابل مصرف است.

عرق : شکوفه های بهار نارنج بعد از عمل تقطیر عرق بهار نارنج به دست می آید و در تهیه انواع کیک ها، شربت ها و در آشپزخانه کاربرد دارد.اگر عرق بهار نارنج دارای غلظت مناسبی باشد، فاقد هر گونه میکروب و قارچی بوده و برای تسکین شوک ها ، رفع بی خوابی و دفع نفخ بسیار مناسب است.

اسانس: اسانس از با اهمیت ترین مراحل استفاده از بهار نارنج می باشد و از استخراج عطر بهار نارنج اسانسی به دست می آید که دارای رایحه خاص و منحصر به فرد در صنعت عطر سازی استفاده می شود.

پودر :پوست نارنج را خشک کرده و به صورت پودر در آورده و در انواع کیک ها و مربا و همچنین ادویه استفاده می شود.

درمان مشکلات عصبی با بهار نارنج :

 تاثیر روی سیستم عصبی و ایجاد آرامش یکی از خواص بی نظیر عرق بهار نارنج است. ععطر فوق العاده بهارنارنج موجب آرامش اعصاب شده و در شرایط استرس زا که ضربان قلب و فشار خون در حد زیادی افزایش پیدا می کند، مصرف یک دمنوش با چند گلبرگ بهار نارنج بسیار موثر و مفید است. از مهمترین دلایلی که از شکوفه های بهار نارنج در آروماتراپی استفاده می شود، خاصیت تسکین دهندگی و آرام بخشی آن است.علاوه بر مصارف خوراکی از عرق بهار نارنج می توان در وان حمام ریخته و و به مدت یک ربع در وان با عطر بهار نارنج دراز بکشید تا تمام تنش ها، استرس و سردردهای عصبی درمان شود.

بهار نارنج و لاغری :

 امروزه داشتن زندگی سالم و تناسب اندام دارای اهمیت زیادی می باشد و افراد به دنبال روش های طبیعی برای کاهش وزن و لاغری هستند، در بین گیاهان دارویی، بهار نارنج به علت دارا بودن آلکالوییدها، سینفرینفاوکتویامین، آگونیست های سمپاتومیمتیک مستقیم و غیر مستقیم تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد. آلکالوئید سینافینی موجود در بهار نارنج موجب افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن شده و به کاهش اشتها کمک زیادی می کند. با وجود اینکه بهار نارنج تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد، اما برای رسیدن به وزن ایده آل مصرف دمنوش بهار نارنج، تخم خرفه و تخم کرفس در کاهش چربی شکم و پهلو تاثیر زیادی دارد، البته همراه با مصرف این ترکیبات تحرک و ورزش تاثیر بیشتری خواهد داشت.

فشار خون و بهار نارنج:

 بهار نارنج موجب تنظیم فشار خون از طریق گردش خون در رگ ها می شود. دمنوش و عرق بهار نارنج و یا عصاره آن تاثیر زیادی بر درمان افزایش فشار خون دارد.عصاره بهار نارنج حاوی سونفریین،سمپیاتو میتی سینافین می باشد که موجب کاهش چشمگیر فشار خون می شود. برای پاکسازی عروق قلبی و ترکیب شربت بهار نارنج و فرنجشمک و برای داشتن خواب آرام و عمیق مصرف ترکیب دمنوش گلبرگ بهار نارنج و سنبل الطیب و برای پاکسازی و شفافیت پوست استفاده از روغن بهار نارنج تاثیر شگرفی دارد.طبق توصیه حکمای طب سنتی مادرانی که نوزادان زیر 6 ماه دارند، مقداری شکوفه بهار نارنج را در بالشت نوزاد قرار داده تا موجب درمان نا آرامی، دل درد،نفخ کودک و تنفس راحت نوزاد شود.

خواص بهار نارنج  برای کبد :

 یکی از عرق های گیاهی که دافع صفرا می باشد و سلول های کبد را وادار به فعالیت کرده و ضعف و نارسایی کبد را درمان  و سموم بدن را از عضلات خارج و از طریق کلیه ها دفع می شود، ولی دقت داشته باشید که در مصرف بهار نارنج باید زیاده روی کرد، چون برای کبد مضر است.

طبع بهار نارنج بید چیست ؟

در طب سنتی مزاج آب بهار نارنج و طبع آن سرد و خشک و پوست زرد رنگ آن دارای طبعی گرم و خشک دارد. مصلح نارنج عسل،گلاب و شکر می باشد.

آشنایی با فراورده های بهار نارنج :

اسانس بهار نارنج :

  اسانس بهار نارنج که به صورت حلال در آب و روغن و به صورت مایع وجود دارد،در تهیه انواع دمنوش، دارو، آبمیوه، آدامس و کیک استفاده می شود. فلول ها در کاهش خطر بیماری های قلبی، انواع دیابت، ورم مفاصل، آسم، پوکی استخوان تاثیر زیادی دارد. اسانس بهار نارنج موجب تقویت سیستم عصبی، تنظیم تپش قلب،کاهش سردرد های عصبی، تنظیم ضربان قلب،رفع سرگیجه ،تقویت سیستم ایمنی و حفاظت بدن در برابر رادیکال های آزاد می شود.طبع اسانس نارنج گرم و دارای انواع ویتامین ها می باشد و در تولید لوسیون و کرم های پوستی از اسانس بهار نارنج استفاده می شود.

طرز تهیه عرق بهار نارنج :

 همانطور که گفتیم از شکوفه های بهار نارنج فراورده های زیادی تهیه می شود، که یکی از این فراورده ها عرق بهار نارنج است.نکته جالب در مورد عرق بهار نارنج این است که شما می توانید در منزل و با صرف چند ساعت زمان عرق بهارنارنج خانگی تهیه نمایید،کافیست ؛

در یک ظرف مسی بزرگ آب ریخته تا نیمه ظرف را پر کند و سپس شکوفه های تازه یا خشک شده را به آب اضافه کنید و یک شی سنگین مانند هاونگ یا سنگ بزرگ تمیزی را شسته و در ته قابلمه گذاشته و یک کاسه روی آن قرار دهید.سپس درب قابلمه را به صورت برعکس روی قابلمه گذاشته و حرارت را روشن کنید،زمانی که آب قابلمه به جوش آمد مدام باید روی قسمت گودی درب قابلمه یخ گذاشته تا بخار تبدیل به مایع شود، بدین صورت عرق بهار نارنج در کاسه جمع می شود و شما می توانید هر چند وقت یکبار درب قابلمه را باز کرده و عرق کاسه را بردارید، عرق تهیه شده را باید در ظرف مات و شیشه ای و در جای خنک نگهداری نمایید.دقت داشته باشید عرق بهار نارنج بسیار حساس است و باید حتما در ظروف شیشه ای مات و در جای خنک و به دور از نور خورشید نگهداری شود.(شما می توانید از این روش برای تهیه دیگر گیاهان استفاده و عرق گیاهی خانگی تهیه نمایید.) در ادامه به بررسی مزاییا عرق بهار نارنج می پردازیم، با ما همراه باشید.

 

مزایای عرق بهار نارنج :

یکی از عرقیجات پرکاربرد و نسبتا خوشمزه و خوش عطر عرق بهار نارنج است.رایحه گرم و دل انگیز عرق بهار نارنج برای آرامش اعصاب، اضطراب، بهبود عملکرد مغز و بدن موثر و مفید می باشد، همچنین مصرف عرق بهارنارنج  مایه آرامش و نشاط شده  و در بسیاری از موارد موجب تنظیم فشار خون و ضربان قلب و بهبود روحیه بعد از افسردگی می شود.ناگفته نماند که مصرف بیش از حد هر چیزی عوارضی را به دنبال دارد، همانطور که مصرف اندازه و مشخص بهار نارنج موجب تنظیم ضربان قلب می شود، اما مصرف بی رویه آن باعث افزایش ضربان قلب می شود.

 طبع عرق بهار نارنج :

عرق بهار نارنج در طب سنتی دارای طبعی گرم و اشتهاآور بوده و برای رفع غم و افسردگی و ضعف اعصاب مفید است. و برای تپش قلب و تسکین ناراحتی های سینه موثر و اگر همراه با آب کرفس مصرف شود برای درمان بزرگی طحال و خرد کردن سنگ مثانه و کلیه و خارج کردن آن بسیار تاثیر گذار است.مصرف عرق بهار نارنج برای افراد مبتلا به بیماری صرع و غش توصیه می شود. مصرف عرق بهارنارنج به صورت ناشتا اسهال های رطوبتی (اسهال ناشی از افزایش رطوبت در دستگاه گوارش ) را به طور کامل درمان می کند.

 خواص بهار نارنج و ترکیب آن با انواع عرق های گیاهی :

 عرق بهار نارنج به خودی خود و تنهایی دارای خواص فراوانی است، اما اگر این عرق شگفت انگیز با چند عرق دیگر ترکیب شود خواصش چندین برابر می شود.در ادامه شما را با چند ترکیب بی نظیر عرق بهار نارنج و دیگر عرق های گیاهی آشنا می کنیم، همراه ما باشید.

خواص عرق بهار نارنج و گلاب :

 بهترین نوشیدنی در فصل تابستان که جلای روح و روان و رفع کننده عطش می باشد، شربت بهار نارنج و گلاب می باشد.چون گلاب مصلح بهار نارنج می باشد، در زمان استفاده آن در شربت تا حد زیادی مضرات بهار نارنج را دفع و بهترین نوشیدنی فصل تابستان محسوب می شود. این نوشیدنی دارای خاصیت آرامبخشی، ضد افسردگی و نشاط آور می باشد.

 خواص بهار نارنج و بیدمشک :

 ترکیب بهار نارنج و بیدمشک موجب درمان ناراحتی های روحی و افسردگی می شود و دارای خاصیت آرام بخش و خواب آور عالی می باشد.شما به جای مصرف قرص های خواب آور می توانید از این ترکیب 2 ساعت قبل از خواب استفاده نمایید.ترکیب عرق بیدمشک و بهار نارنج موثر برای درمان تپش قلب ،درمان سردرد های عصبی،کاهش حرارت بدن، میگرن، تقویت عضله های قلب، کاهش استرس و اضطراب، رفع جوش و خارش پوست و همچنین رفع خستگی و محافظت بدن در برابر بیماری ها می باشد.

کاربرد بهار نارنج در طب سنتی :

در طب سنتی به عرق بهار نارنج ماء القداح معروف و پادزهر سم گزندگان، مقوی مغز و ریه و دستگاه گوارش ، شادی بخش، تحلیل دهنده زکام و باز کننده منافذ بدن و رفع نزله،تپش قلب،دفع قولنج ، درد سینه، دفع آروغ و نفخ کاربرد دارد و مصرف آن همراه با آب کرفس در خرد کردن سنگ کلیه و مثانه مفید و موثر است.مصرف عرق بهار نارنج همراه با مرجان سائیده برای درمان مشکلات طحال تاثیر زیادی دارد.در طب سنتی مصرف عرق بهار نارنج در واژن قاعده آور و وضع حمل آسان و سریع شده و ترکیب شیر مادیان و عرق بهار نارنج کمک زیادی به باردار شدن می کند. در نسخه های طب سنتی دفع موهای زائد یکی از خواص بهار نارنج می باشد. به عنوان یک ملین و برای درمان سردرد، میگرن، اضطراب، اندوه، بی خوابی، مشکلات معده و افسردگی استفاده می شود. در نسخه های طب سنتی نوشته شده که بابونه و بهار نارنج در کنار هم دارای خواص موثرتری خواهد بود.

در طب سنتی چینی از بهار نارنج برای درمان استفراغ، کم اشتهایی و ابی گاستریک استفاده می شود.اثر بهار نارنج در صورتی که در ظرف مسی نگهداری شود، تا 7 سال و در ظروف شیشه ای تا 1 سال باقی می ماند.

خواص روغن بهار نارنج :

 بهار نارنج درختی سرسبز و بومی مناطق گرمسیری آسیا و آفریقا می باشد که از تمام قسمت های این درخت پر خاصیت استفاده های زیادی برای درمان می شود، استخراج روغن بهار نارنج که از شکوفه های شگفت انگیز این درخت تهیه می شود.به عنوان روغن بهار نارنج مصارف دارویی و درمانی زیادی دارد.اروپاییان باستان در طب برزیلی از روغن بهار نارنج  برای درمان بی خوابی، گلودرد،نقرس،درمان مشکلات عصبی و اختلالات دستگاه گوارش استفاده می کردند،ناگفته نماند که بومیان آمریکای لاتین از بهار نارنج در تهیه تونیک استفاده و برای کاهش اضطراب، ملین،پیشگیری از سرطان روده بزرگ و سینه و درمان بی خوابی استفاده می کردند. در کشورهای نیکاراگوئه، دومینیکن، کوبا و هائیتی از بهار نارنج به عنوان سس ماریناد گوشت استفاده می کنند. در ادامه به بررسی خواص روغن بهار نارنج برای بدن می پردازیم با ما همراه باشید:

 

درمان مشکلات پوستی :

خاصیت ضد باکتری، ضد قارچی و ضد عفونی کننده روغن بهار نارنج موجب درمان بسیاری از مشکلات پوستی داشته و برای درمان پوست های آسیب دیده و سلولیت مفید و موثر می باشد.

درمان آکنه و زخم های پوستی :

 روغن بهار نارنج برای پیشگیری از علائم پیری شهرت جهانی دارد. ترکیب 2 قطره روغن بهارنارنج و 2 قطره روغن نارگیل و ماساژ پوست صورت در درمان آکنه ،اگزما، پسوریازیس و مشکلات پوستی تاثیر شگفت انگیزی دارد.برای گرفتن نتیجه بهتر باید ترکیب روغن بهار نارنج و روغن نارگیل را روزی 1 بار روی قسمت آسیب دیده بزنند.

 تقویت معده و کمک به هضم غذا :

 از هزاران سال پیش تا کنون از بهار نارنج در دنیای طب بهترین مکمل برای درمان مشکلات گوارشی،سوء هاضمه،هضم غذا، یبوست،کاهش اشتهاء،نفخ شکم و درمان تهوع موثر است.ماساژ معده با ترکیب روغن بهار نارنج و روغن کنجد و یا اضافه کردن 2 قطره از این روغن در وان حمام و استراحت در آن موجب کاهش اختلالات گوارشی می شود.

کاهش وزن :

 برای درمان چاقی و کاهش وزن تحقیقات زیادی در مورد روغن بهار نارنج انجام شده ، این تحقیقات نشان دهنده بی خطر و بدون عارضه بودن این روغن در بین روغن های گیاهی می باشد.و برای کاهش وزن  می توانید بدن خود را با  3 قطره روغن ترکیبی بهار نارنج و نارگیل ماساژ داده و یا این روغن ترکیبی را به وان حمام اضافه کرده موجب افزایش تاثیر روغن در لاغری می شود.

 کاهش استرس و اضطراب :

 رایحه روغن بهار نارنج شبیه به پرتقال تازه می باشد و استنشاق روغن بهار نارنج مخصوصا در ساعات اولیه صبح یک آرامش و انرژی به ذهن القا ی کند.توصیه می کنم 1 قطره روغن بهار نارنج  را به دستگاه خوشبو کننده هوا اضافه کنید تا در زمان مدیتیشن حال خوشی داشته باشید و یا 1 قطره روغن را روی نقاط نبض بدن زده و از عطر دلپذیر آن بهره ببرید.

دیگر مزایای بهار نارنج :

 از دیگر مزایای روغن بهار نارنج می توان به درمان سندرم خستگی مزمن ،کاهش قند خون، اختلال خواب، درد مفاصل، سرماخوردگی، در عضلات،مشکلات مثانه و کبد و در مواد اولیه صابون، مواد آرایشی و ضدعفونی کننده، عطر، داروسازی، تهیه انواع غذاها و نوشیدنی ها اشاره کرد.

موارد منع مصرف روغن بهار نارنج :

 افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند،مادران شیره، زنان باردار وکودکان زیر 2 سال از مصرف این روغن معطر خودداری نمایند.

طرز تهیه بهار نارنج خشک برای دمنوش و چای :

 از شکوفه های بهار نارنج هم می توان به صورت خشک و تازه استفاده کرد، اما اگر شما در منطقه ای ساکن هستید که امکان دسترسی به شکوفه تازه بهار نارنج وجود ندارد، بهتر است از خشک شده آن استفاده نمایید، اما چگونه شکوفه های بهار نارنج را خشک کنیم؟ با ما همراه باشید.

گلبرگ های خشک بهار نارنج را می توانید از عطاری ها تهیه نماید اما اگر توانستید خودتان در فصل بهار دست به کار شوید و شکوفه های بهار نارنج را در فصل اردیبهشت چیده و یا پارچه بزرگی زیر درخت نارنج پهن کرده و شکوفه های ریخته شده در پارچه را جمع آوری کنید.بهتر است شکوفه ها را در صبح زود و قبل از طلوع خورشید جمع آوری کنید(مانند گل های محمدی که هر چه آفتاب نخورند عطر بهتری خواهند داشت). بعد از جمع آوری شکوفه ها آنها را سریعا باید خشک کنید و بهتر است در جای خشک و حنک روی پارچه نخی تمیز ریخته تا به مرور خشک شود و بعد از خشک شدن گلبرگ های خشک شده را در ظرف شیشه ای مات و در یخچال نگهداری نمایید.

 

دمنوش و چای بهار نارنج :

 از بهار نارنج به صورت های مختلفی استفاده می شود و افراد از روش های مختلفی برای بهره بردن از این شکوفه های شگفت انگیز بهره می برند،یکی از این روش ها دمنوش و چای است،که در بین مردمان آسیای شرقی و ایران دارای طرفداران زیادی می باشد. در ادامه شما را با طرز تهیه چند نوع دمنوش با بهار نارنج شگفت زده می کنیم، با ما همراه باشید.

 دمنوش خالص بهار نارنج :

 برای تهیه این دمنوش به صورت خالص کافیست مقداری بهار نارنج تازه یا خشک را بعد از شستن با آب سرد داخل قوری چینی ریخته و مقداری آب جوش به قوری اضافه کرده و مانند دم کردن چای قوری را به مدت 20 دقیقه روی حرارت کتری گذاشته تا دمنوش آماده شود، این دمنوش خوش عطر را با یک قاشق عسل میل نمایید.

 دمنوش بهار نارنج و دارچین :

 دمنوش دارچین و بهار نارنج یکی از خوش عطر ترین و خوش طعم ترین دمنوش ها می باشد که دارای خواص زیادی می باشد.از مهمترین خواص دمنوش دارچین و بهار نارنج می توان به کاهش چربی خون تا30 % اشاره کرد.برای آماده کردن این دمنوش 3 قاشق چایخوری شکوفه بهار نارنج + 1 عدد چوب دارچین + 1 قاشق چای خوری آب نارنج را در قوری ریخته و 2 لیوان آب جوش به آن اضافه کنید، و اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد، سپس این دمنوش را از صافی رد کرده و با عسل میل نمایید.

 دمنوش گل محمدی و بها رنارنج :

دمنوش بهار نارنج و گل محمدی به علت داشتن دو گیاه پرخاصیت و مفید دارای عطر و طعم بی نظیری می باشد که دارای فواید مختلفی برای بدن می باشد، این دمنوش موجب کنترل استرس، قند خون، تسکین درد و هضم غذا می شود.برای تهیه این دمنوش 3 قاشق چایخوری شکوفه خشک بهار نارنج +1 قاشق چایخوری گل محمدی را در یک قوری چینی ریخته و 2 لیوان آب جوش به آن اضافه نمایید. و اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد، این دمنوش را بعد از آماده شدن و دم کشیدن از صافی رد کرده و با عسل میل نمایید.

دمنوش به لیمو و بهار نارنج :

 به لیمو از گیاهان مفید و خوش عطر و طعم برای تهیه دمنوش می باشد.که در ترکیب با بهار نارنج دارای خواص بی نظیری می باشد. مصرف دمنوش بهار نارنج و به لیمو موجب تصفیه دستگاه گوارش خون، آرامش ذهن و اعصاب می شود.برای آماده سازی این دمنوش کافیست؛

1 قاشق چایخوری به لیمو +3 قاشق چایخوری بهار نارنج را در قوری ریخته و 2 لیوان آب جوش به آن اضافه کرده و اجازه دهید 10 دقیقه دم بکشد.تا دمنوش آماده شود، سپس دمنوش آماده شده را از صافی رد کرده و با عسل میل نمایید.

دمنوش چای سبز و بهار نارنج :

دمنوش چای سبز به تنهایی دارای خواص زیادی برای بدن می باشد و یکی از دمنوش های پرطرفدار برای طرفدارن کاهش وزن می باشد. اما ترکیب بهار نارنج و چای سبز موجب جذب آنتی اکسیدان شده و از سلول ها در برابرآسیب جلوگیری می کند.مصرف این دمنوش موجب کاهش کلسترول خون، بهبود جریان خون شده و باعث تنظیم فشار خون و تثبیت حافظه می شود. برای تهیه این دمنوش مقداری از به لیمو و بهار نارنج را به نسبت مساوی ترکیب کرده و داخل قوری ریخته و آب جوش را به آن اضافه نمایید. اجازه دهید این دمنوش 15 دقیقه دم بکشد و با عسل میل نمایید. در صورتی که قصد کاهش وزن دارید این دمنوش را بدون شیرینی میل نمایید.

دمنوش زنجبیل و بهار نارنج :

یکی از گیاهان فوق العاده موثر در درمان درد معده و انواع بیماری ها زنجبیل است. مصرف دمنوش بهار نارنج و زنجبیل کمک زیادی در پیشگیری از انواع بیماری های قلبی و سلامت قلب و بدن دارد. برای تهیه این دمنوش 6 برش نازک از زنجبیل تازه را با 2 قاشق چایخوری بهار نارنج ترکیب کرده و 2 فنجان آب جوش به آن اضافه نمایید. اجازه دهید 20 دقیقه دم بکشد و در صورت تمایل به عسل ترکیب نموده و میل نمایید.

دمنوش چای سیاه و بهار نارنج :

 یکی از عادت های ایرانی ها مصرف چای سیاه می باشد و چای سیاه حاوی آنتی اکسیدان می باشد که از بدن در برابر انواع بیماری ها محافظت می کند. برای تهیه این دمنوش کافیست؛ در زمان تهیه چای سیاه مقداری شکوفه خشک بهار نارنج به آن اضافه نمایید و اجازه دهید مطابق روال گذشته چای دم بکشد، چای شما بعد از چند دقیقه آماده و معطر به عطر بهار نارنج خواهد بود.

 

 خواص دمنوش بهار نارنج :

 آرامش اعصاب :

مصرف دمنوش بهار نارنج موجب کاهش استرس و ایجاد آرامش در بدن می شود. مصرف این دمنوش برای افراد مبتلا به بیماری های ناراحتی و افسردگی توصیه می شود، دمنوش بهار نارنج باعث تسکین درد، آرامش اعصاب و رفع سردرد می شود.

 تقویت معده :

دمنوش بهار نارنج موجب رفع مشکلات معده و سوء هاضمه شده و دمنوش بهار نارنج برای نفخ کودکان، دردهای شکمی و تقویت معده موثر است.بهار نارنج انگل روده را دفع و صفرا بر است.

کاهش فشار خون :

مصرف دمنوش بهار نارنج برای افرادی که مبتلابه فشار خون بالا هستند بسیار مفید و موثر است و تا حد زیادی فشار خون را کاهش می دهد.بوییدن شکوفه های بهار نارنج نیز فشار خون را کاهش می دهد.

 بهبود علائم یائسگی :

طبق تحقیقی که در سال 2014 روی 70 نفر از زنان یائسه انجام شد، نشان می دهد که بهار نارنج تاثیر زیادی روی تنظیم میزان استروژن و غلظت کورتیزول دارد.بهار نارنج موجب تنظیم فشار خون و در زنان یائسه شده و علائم آزار دهنده این دوران مانند گر گرفتگی را تا حد زیادی کاهش می دهد.

کاهش التهاب :

 از دیگر خواص دمنوش بهار نارنج می توان به کاهش التهاب و درد اشاره کرد.مصرف این دمنوش التهاب های دردناک مانند آرتریت روماتوئید و فپبرومیالژیا را تا حد زیادی کاهش می دهد.

کاهش اسپاسم عضلانی و سردرد :

 از مهمترین خواص دمنوش بهار نارنج میتوان به کاهش دردهای عضلانی، اسپاسم و گرفتگی عضلات کم و عضلات اشاره کرد. طبق تحقیقات انجام شده رایحه بهار نارنج موجب کاهش سردردهای تنشی شده و اثرات قوی ضد اسپاسم دارد.

 رفع اختلالات خواب :

دمنوش بهار نارنج یکی از بهترین دمنوش های گیاهی برای رفع اختلالات خواب می باشد، افرادی که از بی خوابی رنج می برند، برای درمان این مشکل کافیست 2 ساعت قبل از خواب این دمنوش را مصرف کنند تا خواب راحت تری داشته باشند، بوییدن شکوفه های بهار نارنج نیز در درمان بی خواب موثر است.دمنوش بهار نارنج مانند یک دیازپام خانگی عمل کرده و بعد از مصرف آن خواب آرام و عمیقی خواهید داشت.

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا :

 برای درمان سرماخوردگی و آنفولانزا مصرف دمنوش بهار نارنج بسیار توصیه می شود. نوشیدن روزانه 1 فنجان دمنوش بهار نارنج تا حد زیادی علائم سرماخوردگی معمولی و سرفه را کاهش می دهد.

 تنظیم کلسترول خون :

مصرف دمنوش بهار نارنج موجب افزایش سطح پکتین شده و باعث تنظیم سطح کلسترول می شود.

 لاغری :

برای افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش اشتهاء مصرف دمنوش بهار نارنج بسیار مفید و موثر است.مصرف 1 لیوان دمنوش بهار نارنج و چای سبز در کنار یک رژیم غذایی و ورزش موجب کاهش وزن شدید می شود.

 مضرات دمنوش بهار نارنج :

دمنوش بهار نارنج در کنار تمام خواص و مزیت های مفیدی که برای بدن دارد.می تواند برای بعضی از افراد عارضه های را ایجاد کند.مصرف بیش از حد بهار نارنج همراه با کافئین خطر سکته قلبی را افزایش داده و زنان بارداری که به مرکبات حساسیت دارند، نباید مصرف کنند. مصرف بیش از حد دمنوش بهار نارنج موجب کم خوابی شده و در افراد مبتلا به فشار خون بالا و بیماری های قلبی و عروقی ،باعث تشدید علائم بیماری می شود. افراد مبتلا به بیماری های چشمی گلوکوم (آب سیاه چشم ) از مصرف دمنوش بهار نارنج خودداری کنند.

چگونه از شکوفه بهار نارنج استفاده کنیم ؟

 در فصل تابستان بهترین نوشیدنی شربت خنک و گوارا است، در این بین استفاده از ترکیب گلاب، عرق بهار نارنج و آب و شکر بهترین و خوش عطر ترین شربت در تابستان می باشد.همچنین می توانید از شکوفه های بهار نارنج به صورت مربا، شربت، عرق، گیاه تازه،گیاه خشک،گیاه پودر شده،چای سیاه بهار نارنج ، دمنوش و... مطابق با سلیقه و ذائقه خود استفاده نمایید.

 

عسل بهار نارنج :

 یکی از عسل هایی که از شکوفه مرکبات تهیه می شود، عسل بهار نارنج است که دارای خواص درمانی زیادی است.

درخت بهار نارنج با شکوفه های سفید و دسته ای در فصل بهار زنبوران عسل را به طرف خود جذب می کند، شکوفه های بهار نارنج دارای شهد فراوانی می باشد و بهترین غذا برای زنبوران عسل در فصل بهار است. چون زمان شکوفا شدن گل ها در فصل بهار است ، انگبین به دست آمده از این شکوفه ها به عسل بهاره معروف و محصولاتی مانند ژل رویال،بره موم بهار نارنج،عسل بهاری از بهار نارنج و عسل آن تهیه می شود.عسل بهار نارنج خواصش دقیقا مانند میوه نارنج است و مانند عسل یونجه یکی از خوشبو ترین عسل ها می باشد.زنبور عسل نقش زیادی در گرده افشانی شکوفه های نارنج دارد و باغدارانی که در باغ خود کندوی زنبور عسل دارند، نسبت به دیگر باغداران دارای نارنج با کیفیت و بهتری هستند.

 

خواص عسل بهار نارنج :

 عسل بهار نارنج دارای خواص فراوانی است از جمله ؛

وجود ویتامین ث به وفور، این عسل یک انرژی زا طبیعی بوده و طبع آن گرم است. عسل بهار نارنج مقوی قلب و اعصاب بوده و کسانی که از بیماری های افسردگی رنج ی برند، بهترین راه درمان برای آنها مصرف عسل بهار نارنج می باشد. عسل بهار نارنج به تصفیه خون کمک کرده و خاصیت ضد سرطانی آن برای درمان انواع سرطان ها مخصوصا سرطان معده مفید و موثر می باشد. عسل بهار نارنج دارای خاصیت ضد باکتری ، ضد قارچ ، ضد تهوع و سم بوده و به علت افزایش سوخت و ساز در بدن باعث تعادل وزن شده و به عنوان یک مسکن برای بیماری های عصبی و افسردگی عمل می کند.

طبق تحقیقات انجام شده عسل بهار نارنج بیشترین تاثیر را روی

برچسب ها :

تاريخ : يکشنبه 30 مرداد 1401 | 17:34 | نویسنده : هوشنگ ابتهاج

نارنج گیاهی است که از شکوفه تا میوه اش قابل استفاده می باشد. طبع بهار نارنج گرم و خشک است و برای افرادی با طبع سرد، بسیار مناسب است. این گیاه سرشار از ویتامین های مختلف مثل ویتامین b وc و d است. ، بهار نارنج همان شکوفه درخت نارنج است که در فصل بهار باعث زیباتر شدن این درخت می شود و در پاییز و زمستان این درخت ، میوه نارنج می دهد.
میوه، گل و برگ این درخت پر از خاصیت است؛ شکوفه های کوچک این گیاه عطری مسحور کننده دارد و در صنعت عطرسازی و ساختن اسانس، انواع نوشیدنی های فصلی و عرق های گیاهی و همچنین در تهیه مربا، گز، سوهان و … کاربرد بسیار زیادی دارد.
خواص بهار نارنج و دمنوش آن :
افرادی که باید بهار نارنج مصرف کنند در حقیقت افرادی هستند که فواید گفته شده در ادامه ی این بخش از سلامت نمناک بخشی از مضوعات سرچ آنها در فضای مجازی است ، پس با دقت مطالعه بفرمایید.
1. درمان اختلالات دستگاه گوارش

نوشیدن دمنوش بهار نارنج به تسکین درد های پی در پی شکمی، درمان دردهای نفخ معده، اسپاسم، سوء هاضمه و سکسکه مفید است. به طورکلی مصرف منظم دمنوش بهار نارنج تاثیر بسیاری در تقویت معده دارد.
2. درمان اختلالات خواب
برای داشتن خواب آرام و راحت شبانه مصرف دمنوش بهار نارنج راه حل خوبی است، البته نباید در مصرف آن زیاده روی شود. افرادی دچار اختلال خواب هستند ، با نوشیدن مقدار عرق بهار نارنج 2 ساعت قبل از خواب، خواب بسیار آرامی خواهند داشت.
عوارض بهارنارنج
3. آرامش اعصاب

دمنوش بهار نارنج با ایجاد آرامش و کاهش اضطراب و تحریکات عصبی ،تاثیرات مثبتی روی سیستم عصبی می گذارد. همچنین این دمنوش برای رفع قولنج های عصبی و برطرف کردن غم و افسردگی بسیار مفید است.
4.بهبود رفتار
معمولا در روزهای گرم سال ، با افزایش دما و میزان تعریق ، رفتار و خلق و خوی بسیاری از افراد تغییر می کند. برای جلوگیری از این تغییر رفتار ،بهتر است هر روز عصر نصف لیوان عرق بهارنارنج را با نصف لیوان آب خنک و یک قاشق سکنجبین شیرین کرده و میل کنید.
5. رفع سنگ کلیه

مصرف بهارنارنج به همراه آب کرفس، جهت استخراج سنگ های کلیه و مثانه و خرد کردن آنها بسیار مفید می باشد.
6. تقویت سیستم ایمنی بدن

بهار نارنج سرشار از آنتی اکسیدان است که از بدن در مقابل رادیکال های آزاد محافظت کرده و موجب کاهش خطر ابتلا فرد به بیماری های جدی و مزمن و در نهایت موجب تقویت سیتم ایمنی بدن می شود.
بهارنارنج در بارداری
7. درمان سردرد های عصبی و میگرن

در طب سنتی ، دمنوش بهار نارنج را برای تسکین سردرد های عصبی و میگرن استفاده می کنند.
8. کمک به هضم غذا و درمان ناراحتی های معده
برای بهبود هضم غذا و کاهش ناراحتی های معده می توان ، مقداری عرق بهار نارنج به چای اضافه کرد.
9. رفع بزرگی طحال

برای رفع بزرگی طحال ، مصرف منظم و مداوم بهار نارنج موثر است.
10. کنترل تشنج ها و حمله قلبی
پیشگیری از حمله قلبی و کنترل تشنج های عصبی از دیگر خواص دمنوش بهار نارنج در طب سنتی است. دمنوش بهار نارنج به برطرف کردن تپش نامنظم قلب کمک می کند و با تنظیم سطح فشار خون از طریق افزایش گردش خون در رگ ها از بروز سکته های ناگهانی پیشگیری می کند.
11. رفع یبوست
افرادی که مشکل یبوست دارند ،آب بهار نارنج را همراه با عسل میل کنند.
دمنوش بهارنارنج
تاثیر بهار نارنج در لاغری
امروزه سبک زندگی سالم و تناسب اندام اهمیت زیادی در زندگی عموم مردم پیدا کرده است ، افرادی که دچار اضافه وزن هستند به دنبال روشهای طبیعی برای لاغری هستند . بهار نارنج یکی از گزینه های طبیعی است که می توان در لیست رژیم غذایی خود برای کاهش وزن اضافه کرد. بهار نارنج، دارای مقـادیر کمـی از آلکالوییــدها ماننــد ســینفرین و اوکتوپــامین اســت کــه آگونیستهای سمپاتومیمتیک مستقیم و غیرمستقیم دارند. این مواد موجود در بهار نارنج که غلظتهای بسیار کم دارند موجب کاهش وزن می شوند . علاوه بر آن آلکالوئید سینافین موجود در بهار نارنج باعث افزایش متابولیسم بدن و کاهش اشتها می شود . برای کم کردن وزن ، می توان در کنار ورزش ، از بهار نارنج نیز استفاده کرد.
گیاه ضد سرطان
بهار نارنج مانند چای سبز و دیگر گیاهان دارویی ، غنی از آنتی اکسیدان است که از بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کنند، همچنین دمنوش بهار نارنج دارای خواص ضد التهاب و ضد آلرژی است؛ بنابراین مصرف چای و دمنوش این گیاه ، در درمان و پیشگیری از سرطان مفید است.
خواص بهار نارنج برای خانم ها ( عرق بهار نارنج )
برای تسکین درد های قاعدگی و مشکلات مربوط به یائسگی خانم ها ، بهترین گزینه همیشه استفاده از طب سنتی و گیاهان دارویی است زیرا عوارض داروهای شیمیایی را ندارند. یکی از این داروهای گیاهی ، دمنوش و چای بهار نارنج و عرق آن است.
معمولا تغییرات هورمونی در دوران پریودی خانم ها با استرس، اضطراب و ناراحتی های روحی و عصبی همراه است که در اکثر خانم ها این آشفتگی ها با گریه کردن یا واکنش های هیجانی تند تخلیه می شود؛ این بار به جای مصرف دارو و مسکن های شیمیایی، دمنوش های گیاهی از جمله عرق بهار نارنج را امتحان کنید.
عرق بهار نارنج
خواص بهار نارنج برای پوست
در پاسخ به سوالات برخی از شما کاربران از بخش سلامت نمناک دراین مورد باید بگوییم که بهارنارنج یکی از میوه های مناسب برای کاهش وزن است ، عصاره و آب این گیاه در صافی و درخشندگی پوست موثر است ، علاوه بر از بین بردن لک و جوش های پوستی ، در رفع چین و چروک های زیر چشم هم موثر است ،همچنین عصاره نارنج در رفع تیرگی و سیاهی دور چشم کمک می کند.
عرق و دمنوش بهار نارنج مانند یک تونر آرایشی بسیار عالی برای پوست های چرب عمل می کند. این عصاره را هم برای استعمال خارجی و هم به عنوان نوشیدنی روزانه می توان استفاده کرد.
بر اساس نتایج مطالعه محققان ،عرق بهار نارنج، مانند یک دیازپام قوی ، استرس و واکنش های عصبی بیماران را رفع می کند و نوشیدن روزانه این دمنوش و عرق گیاهی، ریتم و ضربان قلب را به حالت نرال باز می گرداند.
این گیاه مقوی در تنظیم فشار خون ، کاهش علائم یائسگی و تسکین دردهای سینه در سیکل قاعدگی بسیار موثر است.
عرق بهار نارنج در بارداری
دوران بارداری ، خانمها علاوه بر تغییرات جسمی ، دچار تغییرات روحی بسیاری می شوند. امروزه با پی بردن به خواص فوق العاده عرق بهار نارنج در رفع ناآرامی های جسمی و روحی، این گیاه مورد توجه بسیاری از زنان باردار قرار گرفته است. البته باید توجه داشت که زیاده روی در مصرف عرق بهار نارنج ممکن است سلامتی را با مشکل مواجه کند. به همین دلیل باید با مشورت پزشک و با احتیاط مصرف شود. برخی از خانمها پس از زایمان ، افسردگی بعد از بارداری را تجربه می کنند ، مصرف روزانه یک لیوان دمنوش یا عرق بهار نارنج ، با تنظیم ضربان قلب ، به تدریج اضطراب و افسردگی را از بین می برد و آرامش سابق را باز خواهد گرداند.
زنان بارداری که مشکل بی خوابی دارند نباید از داروهایی شیمیایی مانند دیازپام استفاده کنند زیرا عوارضی همچون لب شکری (ایجاد شکاف در لب نوزاد) وکام شکری (ایجاد شکاف در دهان نوزاد) ایجاد می کند. بهار نارنج می تواند در تنظیم خواب زنان باردار بسیار مفید باشد.
یکی از مشکلات اغلب خانمها ، اضافه وزن پس از زایمان است. بهار نارنج با وجود اسدرین در خود باعث کاهش اشتها و قندخون می شود بنابراین به کاهش وزن کمک کند.
سایر فواید بهار نارنج :
تنظیم تپش نامنظم قلب و رفع اضطراب
آرامش بخش و ضدهیجانات دستگاه عصبی
مربای بهار؛ نارنج مقوی معده و ضد تشنج
خاصیت ضد سرطانی، ضد آلرژی و ضد التهابی و تقویت سیستم ایمنی بدن
درخشندگی و باز کردن پوست صورت با بخور بهارنارنج
تنظیم سطح فشار خون با افزایش گردش خون در رگ ها
رفع منافذ پوست با آب بهار نارنج
رفع غم و افسردگی با عرق بهار نارنج
ادرار آور
تسکین ناراحتی های سینه
بهبود سرماخوردگی با بوییدن بهار نارنج
هنگام بروز ناراحتی به افراد مبتلا به بیماری غش مصرف عرق بهار نارنج توصیه می شود.
رفع ضعف اعصاب و نشاط آور
کاهش شدت علائم یائسگی
رفع سکسکه بادم کرده بهار نارنج
رفع سرگیجه با استفاده از شربت بهار نارنج
همچنین می توان به خواص دیگر بهار نارنج مانند :ضد یبوست، ضدتشنج، متعادل کردن دستگاه تنفسی،مقوی معده، رفع حالت تهوع و استفراغ در دوران بارداری، دفع صفرا، جلوگیری از شکستگی مویرگ ها ،شفاف و نرم کردن پوست بدن و تقویت مغز اشاره کرد.
چای بهارنارنج
عوارض مصرف بهارنارنج
مصرف بهارنارنج هیچ محدودیت سنی ندارد و عوارض خاصی ت کنون گزارش نشده است . اما با توجه به خاصیت افزایش فشار خون ، افرادی که فشارخون بالا و بیماری قلبی دارند نباید در مصرف آن زیاده روی کنند. مصرف بهار نارنج برای همه افراد و در سنین مختلف محدودیت ندارد ، زیرا عوارضی برای استفاده از این داروی گیاهی مشاهده نشده است امابا توجه به خاصیت افزایش فشار خون برای افرادی که دچار پرفشاری خون همراه با بیماری قلبی هستند، مصرف زیاد آن توصیه نمی شود.
زیاده روی در مصرف عرق نارنج موجب بی خوابی می شود. داروهای ضدافسردگی با خوردن دمنوش بهارنارنج تداخل دارد بنابراین بهتر است قبل از مصرف با پزشک متخصص مشورت شود.
چگونه از بهار نارنج استفاده کنیم؟
بهترین نوشیدنی در روزهای گرم تابستان ،ترکیب عرق بهار نارنج به همراه گلاب و آب است.همچنین این گیاه فرآورده های بسیاری همچون، مربا، عرق، شربت، گیاه تازه، گیاه خشک شده، گیاه پودر شده، چای سیاه بهار نارنج و ... دارد که می توان با توجه به ذائقه خود ، از آنها استفاده نمود.
مربای بهار نارنج:
مربای بهارنارنج از پختن گلبرگ های بهار نارنج تهیه می شود . یعنی گلبرگ های شکوفه هایی را که جمع آوری نموده اید را جدا کرده و بشوئید. سپس در ظرف مسی با اندازه مناسب ، گلبرگ ها را با آب زیاد یک بار بجوشانید. در مرحله دوم مقدارکمی از آب نارنج رنگ که باعث تثبیت رنگ سفید گلبرگ ها و از بین رفتن تلخی آنها می شود را اضافه کنید.
در نهایت بار دیگر گلبرگ ها را با محلول آب و شکر بجوشانید تا قوام بیابد. سپس بعد از خنک شدن درون شیشه های تمیز ریخته و در یخچال نگهداری کنید.
شربت بهارنارنج
دمنوش بهار نارنج:
برخی از افراد دمنوش را به نوشیدنی های سرد ترجیح می دهند. یکی از این دمنوشهای مفید ، دمنوش بهارنارنج است. برای آماده کردن این دمنوش ، کافیست دو قاشق غذاخوری بهار نارنج خشک شده را داخل قوری ریخته و دو لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. 15 دقیقه زمان برای دم کشیدن دمنوش مناسب است . برای نوشیدن این دمنوش می توان از عسل ، نبات و یا کشمش استفاده کنید ، زیرا این دمنوش کمی تلخ می باشد.
همچنین برای استفاده روزانه از بهار نارنج می توانید ، گیاه خشک شده را به چای روزانه خود اضافه نمایید تا طعم خاطره انگیز و دلپذیری به چای سیاه ببخشد.
طرز تهیه چای بهار نارنج:
چای بهارنارنج با دمنوش آن تفاوت زیادی ندارد. فقط غلظت چای کمتر از دمنوش می باشد برای تهیه چای ، یک قاشق غذاخوری بهار نارنج را به همراه آب با دمای 80 درجه در قوری ریخته و 20 دقیقه زمان می دهیم تا چای دم بکشد. در صورت تمایل به شیرینی ،می توان از نبات یا عسل برای شیرن کردن چای استفاده نمود. چای بهار نارنج ، خواب خوش و آرامی را به شما هدیه می دهد.
تهیه بهار نارنج خشک برای چای و دمنوش :
گلبرگ های خشک شده بهارنارنج را می توان از عطاری تهیه نمود. اما در صورت امکان بهتر است که خودتان آنها را تهیه کنید .بدین ترتیب که شکوفه های نارنج را چیده وپس از جدا کردن گلبرگ ها ، آنها را خشک و بسته بندی کنید. زمان مناسب برای چیدن شکوفه های بهارنارنج ، نیمه دوم اردیبهشت است. برای راحتی در چیدن شکوفه ها می توانید، پارچه بزرگی را زیر پای درخت پهن کنید و با تکانهای آرام شاخه ها ، شکوفه های ریخته شده در پارچه را جمع کنید. بهتر است این کار را صبح زود انجام دهید.
برای خشک کردن شکوفه ها ، باید بلافاصله بعد از چیدن ، آنها را در محلی خشک و تاریک روی یک پارچه تمیز پهن کنید تا به مرور خشک شوند، تا رنگ گلبرگ ها تغییر نکند. گلبرگ های خشک شده را در ظرف شیشه ای مات و در یخچال نگهداری کنید.
برای اینکه اسانس گلها تغییر نکرده و طعم و خواص آنها تخریب نشود بهتر است صبح زود اقدام به چیدن شکوفه های باز نشده و خشکاندن آنها در فضای تاریک کنید.
نگهداری بهار نارنج
شربت بهار نارنج:

برای تهیه شربت بهار نارنج می توان، شکر و آب و عرق بهار نارنج را در ظرفی مخلوط کرده و روی حرارت قرار دهید، بعد از قوام آمدن شربت ، باید کمی جوهر لیمو و یا آب لیمو اضافه کنید تا شربت بعد از خنک شدن شکرک نزند. برای رنگ و طعم بهتر شربت می توان کمی زعفران دم کردن نیز به آن اضافه کرد. بعد از آماده شدن شربت ، از روی حرارت برداشته و اجازه دهید تا خنک شود. سپس شربت را در ظروف شیشه ای دربسته و درون یخچال نگهداری کنید.
عرق بهار نارنج:
همانطور که گفتیم یکی از فرآوره های این گیاه ، عرق بهار نارنج است. برای تهیه عرق بهارنارنج ، گیاه را در قابلمه بریزید و نیمی از قابلمه را پر از آب کنید. سپس شی سنگین مانند یک سنگ تمیز و شسته شده را درون قابلمه قرار دهید و کاسه ای را در مرکز آن قرار دهید، در این مرحله باید در قابلمه را برعکس روی ظرف گذاشته و در قسمت گودی آن باید آب بریزید. شعله را روشن کنید تا کم کم آب روی در قابلمه بخار شود. باید به طور مداوم آب روی گودی در قابلمه آب بریزید . در نهایت با این روش عرق بهار نارنج در کاسه روی سنگ جمع می شود، دقت کنید که هر چند وقت یکبار درب قابلمه را باز کنید تا کاسه پر شده را خالی کنید .مجددا باید در را روی ظرف به روش قبل بگذارید عرق تهیه شده از بهار نارنج را می توان به مدت یکسال نگهداری نمود.
تداخل داروها با بهار نارنج:
برخی از گیاهان به دلیل دارا بودن خواص دارویی ممکن است باعث اختلال در عملکرد داروهای شیمایی داشته باشند، مثلا بهار نارنج ممکن است با داروهای ضد افسردگی مثل فنلزین، ترانیل سیپرومین و همچنین داروهای کتوکونازول، ایتراکونازول، فکسوفنادین ،میدازولام، آمیودارون، لووستاتین، دیزوپیرامید، کینیدین، تیوریدازین ،دکسترومتورفان، ایندیناویر و پروکائین آمید تداخل دارویی داشته باشد. در صورت مصرف این داروها اگر میال به مصرف بهارنارنج هستید باید با پزشک خود مشورت نمائید.
اندازه مجاز برای مصرف بهار نارنج:
برای تعیین محدوده مصرف بهار نارنج تاکنون در حال حاضر اطلاعات علمی کافی جمع آوری نشده است. اما مصرف بیش از اندازه هر گیاه دارویی می توان خطرساز باشد. همچنین اگر از محصولات آماده استفاده می کنید قبل از مصرف به برچسب بسته بندی آن توجه کنید. علاوه بر این در صورت داشتن بیماری خاص ، پزشک خود را در جریان مصرف بهارنارنج قرار دهید. اگر ناخواسته در مصرف بهارنارنج زیاده روی کردید ، کمی گلاب بنوشید ، زیرا گلاب مصلح بهار نارنج می باشد.



برچسب ها :

تاريخ : پنجشنبه 13 مرداد 1401 | 16:10 | نویسنده : هوشنگ ابتهاج

ویژگی های مبل خوب
یک مبل خوب چه ویژگی هایی دارد ؟ چگونه مبل خوب را بشناسیم ؟ خوب بودن یا نبودن یک مبل به کاربرد مبل برای افراد مختلف ، سبک دکوراسیون منزل و … وابسته است .ویژگی هایی که برای یک مبل استیل نکته مثبتی محسوب می شود ممکن است در مبل های راحتی کاربرد نداشته باشد به همین منظور قبل از انتخاب مبلمان باید با ویژگی های مبل خوب بر حسب نیازمان آشنا شویم تا بهترین انتخاب را انجام بدهیم.


۱- انتخاب مبل متناسب با سبک خانه
 هدف شما از خرید یک مبل چیست؟ مشخصات یک مبل خوب چیست ؟ مبل را برای کدام قسمت خانه انتخاب کرده اید؟ یکی از مهم ترین فاکتورهای ویژگی مبل خوب کاربری آن است . مبل انتخابی شما باید برحسب نوع نیاز شما و سبک خانه تان انتخاب شود. برای مثال استفاده از مبلمان راحتی در اتاق پذیرایی انتخاب مناسبی نخواهد بود ، در قسمت تی وی روم (Tv Room) یا اتاق نشیمن که مدت زمان استراحت بیشتری را در آن می گذرانید باید از انواع مبل های راحتی مانند چستر، ال و…استفاده کنید، زیرا مبل های استیل و سلطنتی مناسب استفاده و نشستن های طولانی مدت نیستند.

۲- استحکام و ارگونومی از ویژگی های مبل خوب
مبل خوب چه مشخصاتی دارد؟ استحکام اسکلت مبلمان یکی از خصوصیات مبل خوب است، متریال استفاده شده در بدنه مبلمان باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد زیرا بخش های دیگر مبل، مانند پارچه یا فوم را در صورت نیاز می توان به راحتی تعویض کرد اما اسکلت و بدنه مبلمان را نمیشود. اما مسئله مهم این است که چگونه مبل خوب را بشناسیم؟

پایه های مبلمان باید با پیج یا اهرمی دیگه به مبل متصل شده باشد و صرفا با چسب نچسبیده باشد.
طراحی و ارگونومی مبلمان باید به گونه ای باشد که بدن شخص در راحت ترین حالت خود قرار بگیرد و آسیبی به ستون فقرات آن نرسد.
از طرفی وزن مبلمان باید به گونه ای باشد که در صورت نیاز بتوان آن را جا به جا کرد.
پشتی و عمق مبلمان ها باید متناسب با یکدیگر باشند تا در صورت استفاده به درستی بتوانند فرم بدن را پشتیبانی کنند.
عمق کف مبلمان انتخابی باید برحسب متوسط قد افراد خانواده باشد تا پاها به درستی بر روی زمین قرار بگیرند.
 انتخاب رنگ پارچه مبلمان

 ۳- انتخاب رنگ پارچه مبلمان
یکی از مهمترین ویژگی های مبل خوب رنگ آن است . پس مهم است که در هنگام خرید مبل به این ویژگی ها دقت کنید.

برای انتخاب رنگ مناسب باید به مواردی چون رنگ چوب، بدنه، نوع و رنگ کفپوش ها، سبک و استایل خانه و…توجه کرد.
برای مبل های راحتی بهتر است از رنگ های شاد و چندرنگی استفاده کنیم تا جانی دوباره به فضا ببخشید.
برای مبلمان های استیل و کلاسیک با توجه به نوع و استایل مبلمان و فضا باید از رنگ های شکیل و سنگین تری استفاده کنید تا هم خوانی بین مبلمان و محیط اطرافش برقرار شود.
امروزه انتخاب مبلمان های تک رنگ مخاطبان کمتری را دنبال می کند با این وجود اگر علاقه مند به انتخاب های تک رنگ هستید بهتر است رنگ انتخابی شما رنگی روشن باشد.
 ۴- بافت پارچه
چگونه مبل خوب را بشناسیم؟ برای تشخیص یک مبل خوب و با کیفیت یکی از خصوصیات مبل خوب تراکم پارچه است؛ هرچه تراکم بیشتر باشد عمر و دوام پارچه نیز بیشتر است. بافت و پترن پارچه به میزان زیادی بر ظاهر مبلمان تاثیر می گذارد، بافت های درشت مناسب فضاهای کوچک و بافت های ریز و مخملی مناسب سالن های بزرگ هستند.پارچه های گل دار یا دارای نقوش هندسی باعث می شوند بزرگ تر بنظر برسد.


 ۵- انتخاب متریال مناسب
 انتخاب متریال مناسب یکی از عوامل موثر در انتخاب و ویژگی های مبل خوب است که به زیر مجموعه تقسیم می شوند، پارچه و فوم انتخابی از عنصر های تعیین کننده طول عمر و میزان راحتی مبلمان به شمار می آیند.

۶- انتخاب جنس پارچه
مهم ترین مشخصات یک مبل خوب جنس پارچه آن است . نوع مبلمان و کاربرد آن اولین مرحله برای انتخاب جنس پارچه مناسب است، برای مثال جنس مبل های راحتی باید از دوام و کیفیت بیشتری برخوردار باشد زیرا مدت زمان بیشتری مورد استفاده قرار می گیرند.

پارچه های مبلی به سه دسته تقسیم می شوند:
انواع پارچه با الیاف طبیعی(چرم، ابریشم، استات و…)
با الیاف مصنوعی(پلی استر، ابریشم مصنوعی، آکرلیک و…)
پارچه های ترکیبی
پارچه های مصنوعی کمتر دچار آسیب می شوند و از استحکام مطلوبی برخوردار هستند. هرچه میزان استحکام پارچه بالاتر باشد از قیمت و طول عمر بالاتری نیز برخوردار است. انتخاب نوع پارچه باید براساس نیاز و ویژگی های فرد باشد، برای مثال مبلمان های چرم مناسب افراد دارای آلرژی است و حساسیت کمتری را به دنبال دارد. علاوه بر این تمیز کردن مبلمان با رویه های چرمی بسیار آسانتر است. با این وجود این نوع از مبلمان نمیتواند برای هر سبک دکوراسیونی مورد استفاده قرار گیرد و بیشتر مناسب خانه هایی با دکوراسیون مدرن است.

 به همین دلیل بهتر است ویژگی های مبل خوب را با توجه به پارچه و کاربرد آن در نظر بگیرید

۷- جنس فوم مبلمان
یکی دیگر از ویژگی های مبل خوب جنس فوم آن است. برای انتخاب فوم مناسب و با کیفیت در ابتدا می بایست با انواع فوم های موجود در بازار آشنایی پیدا کنیم. در صنعت مبلمان از فوم پلی اتیلن و اسفنج استفاده می شود، فوم های پلی اتیلن به دو دسته سرد و گرم تقسیم می شوند و هر دو از این نوع فوم در صنعت مبلمان کاربرد دارد .

فوم های سرد یا مموری فوم ها در حرارت غیر مستقیم و با دمای پایین تولید می شوند، مموری فوم ها به علت تشکیل شدن در دمای پایین شکل مولکولی بهتری دارند و در نتیجه عملکرد و کیفیت بهتری را از خود به جای می گذارند به گونه ای که عمر متوسط این فوم توسط شرکت ها تا ۱۵ سال گارانتی می شود.

 

فوم های گرم در دمای بالا و مستقیم در کوره پخته می شوند و سفت تر از مموری فوم ها هستند و به مرور زمان کمی خاصیت ارتجاعی و نرمی بدست میاورند، این فوم ها طول عمر کمتری دارند و در صورت استفاده مداوم گود می شوند.

اسفنج : در نهایت به معرفی اسفنج ها می رسیم که در واقع همان ابرهای معمولی با ضخامت های متفاوت هستند و هرچقدر ضخامت و چگالی اسفنج ها بیشتر باشد از طول عمر بیشتری نیز برخوردار هستند. استفاده از فوم های برای مبلمان به دلیل طول عمر و ماندگاری بیشتر توصیه می شوند و در صورت استفاده از اسفنج بهتر است از اسفنج های ۳۰ کیلویی استفاده شوند که سفت و قابل شست و شو باشند.

 

https://talayieh.com/



برچسب ها :

تاريخ : پنجشنبه 13 مرداد 1401 | 16:06 | نویسنده : هوشنگ ابتهاج

میز ناهار خوری مرکز توجه اتاق ناهارخوری یا آشپزخانه است. هنگام خرید میز ناهارخوری مناسب باید به و شکل و اندازه اتاق توجه داشته باشید و فقط به زیبایی میز فکر نکنید. در صورت انتخاب درست میز ناهار خوری ، آشپزخانه ی زیبایی را خواهید داشت.

1- طراحی میز

میز ناهار خوری میزی است که افراد برای صرف غذا دور هم جمع می شوند. به همین دلیل، رنگ، شکل و طرح این میز بسیار مهم است و باید سعی کنید با دیگر مبلمان خانه نیز همخوانی داشته باشد.


2- طرح کلاسیک
میزهای ناهار خوری مستطیل و گرد انتخاب های مناسبی برای همه زمان ها و مکان ها هستند. این میزها اصولا در همه اتاق ها جا می شوند و با هر دکوراسیونی جور در می آیند. میزهای گرد، مکالمه افراد را سرمیز راحت تر می کند. میزهای مستطیل نیز برای افراد بیشتر، فضای بیشتری دارد. دور میزهای مستطیل می توان صندلی اضافه کرد. اما میزهای گرد این قابلیت را ندارند.

میزهای ناهار خوری مستطیل و گرد انتخاب های مناسبی برای همه زمان ها و مکان ها هستند

3-  چهارگوش های مدرن
میز ناهارخوری مستطیل یا چهارگوشی را انتخاب کنید که طراحی مدرن و منحصربه فرد دارد. ترجیحا دنبال میزهایی باشید که تخته اضافی تاشو داشته باشند و در مواقع لزوم بتوان آن را بزرگ کرد.

 

4- شخصیت دادن به اتاق
اتاق های ناهارخوری بی رنگ و رو را می توان با کمک میز ناهار خوری زیبا جلوه داد. برای این گونه اتاق ها بهتر است میزی متفاوت انتخاب کنید. به طور مثال، میزهای ناهارخوری بیضی یا هشت ضلعی، به اتاق های ساده شخصیت خاصی می بخشند.

5- ناهارخوری سنتی
اگر دکوراسیون خانه شما سنتی است، باید میز ناهارخوری را نیز سنتی انتخاب کنید. میز چوبی مستطیلی با لبه ها و پایه های گرد طرح میزهای سنتی هستند.


6- جادوی روستایی
طرح روستایی بیشتر روی چوب های بافته شده، کوتاه و چاق مبتنی است. میز خرک (کوتاه، ساد و بی آذین) محبوب خانه های روستایی است. این میزها را می توان با یک جفت نیمکت بدون پشتی هم ست کرد تا نمای جالب توجهی پیدا کند.


7-  فرم ساده و خودمانی
برای اینکه افراد دور میز غذاخوری احساس راحتی و خودمانی بودن بکنند، بهتر است صندلی ها پشتی های بلند داشته باشند. برای این صندلی ها هم باید میز مناسب پیدا کرد. اصولا، میزهای گرد بیشتر برای این منظور مناسب هستند و به دلیل دایره بودن، مکالمه افراد با هم را خودمانی تر جلوه می دهد.


8- طراحی مدرن
متریال به کار رفته در میز بیانگر مدرن یا کلاسیک بودن آن هستند. دکوراسیون مدرن بر سادگی و مینیمال بودن استوار هستند. بنابراین، اسکلت میزهای ناهارخوری مدرن نیز از فلزهایی همچون استیل ضدزنگ یا کروم ساخته می شوند و سطح روی میز نیز معمولا شیشه ای است.

9- اندازه مناسب میز بسیار مهم است
میز ناهار خوری باید به اندازه تعداد اعضای خانواده و مهمانان آنها باشد اما قرار نیست همه فضا اتاق را اشغال کند. در اتاق های بزرگ قرار دادن میز بزرگ اشکالی ندارد. می توانید یک طرف اتاق را به ناهارخوری ده یا دوازده نفره خود اختصاص بدهید. اما در اتاق های کوچک، بهتر است از میز ناهار خوری تاشو استفاده کنید و در مواقع نیاز، به اندازه آن اضافه کنید. میز ناهارخوری را باید به گونه ای بچینید که افراد به راحتی در اطراف آن رفت و آمد کنند.

پیش از خرید میزناهارخوری، ابتدا اتاق را اندازه بگیرید و سپس فضایی را در اطراف آن برای آسانی رفت و آمد در نظر بگیرید و سپس بزرگ ترین میز که مناسب فضای موردنظر است را بخرید.

این مطلب را از دست ندهید: میز ناهار خوری چوبی بخرم یا ام دی اف؟

10- کارایی میز هم مهم است
ابتدا باید بدانید که چه استفاده ای از میزناهارخوری دارید. اگر قرار است این میز برای شما و مهمانانتان باشد باید انواع بزرگ یا تاشو که قابلیت بزرگ تر شدن دارند را انتخاب کنید. اما اگر عادت دارید همه صحبت های خود با اعضای خانواده را سر میز انجام بدهید، بهتر است میز گرد انتخاب کنید تا همه به راحتی یکدیگر را ببینند.


11- راهکارهای حفظ فضا
برای فضاهای کوچک همچون آشپزخانه آپارتمان های کوچک، بهتر است میزهای ناهار خوری تاشو خریداری کنید. میزهایی که لایه ای اضافه از دو طرف یا وسط میز به آن اضافه می شود و بزرگ تر می شود برای این فضاها مناسب هستند. از آنجا که بیشتر آپارتمان ها کوچک ساخته می شوند، طراحان نیز وسایل تاشو یا کشویی می سازند که برای هر مکانی مناسب است.

برای فضاهای کوچک همچون آشپزخانه آپارتمان های کوچک، بهتر است میزهای ناهار خوری تاشو خریداری کنید.

12- میزهای چندمنظوره
به دنبال میزهای دومنظوره باشید که می توان به راحتی آن را در اتاق های مختلف خانه جابه جا کرد. میزهایی که از وسط تا می شوند را می توان به عنوان کنسول اتاق خواب هم استفاده کرد.

این مطلب را از دست ندهید: قبل از خرید میز ناهار خوری این مطلب را بخوانید!

13- میز ناهار خوری چوبی
میز کاملا چوبی همان طور که از نامشان پیداست، هیچ متریال دیگری ندارند. این میزها استحکام و دوام بسیاری دارند زیرا هر گونه خراشیدگی و لکه که روی آنها ایجاد شود را می توان ترمیم کرد. البته میزهای کاملا چوبی بسیار گران هستند اما هیچ گاه قدیمی نمی شوند.

14- روکش چوبی
یکی از جایگزین های میزهای گران قیمت تمام چوبی، میزهایی با روکش چوب هستند. میزهایی که یک لایه چوب همچنن تخته چندلایه روی سطح بیرونی آنها چسبیده است قیمت ارزان تر و ظاهر زیبایی دارند. خوبی این میزها این است که پس از سال ها می توانید با کمک متخصصِ این کار، رویه چوبی را عوض کنید.

15-  رنگ نهایی مناسب خانه خود را انتخاب کنید
هنگام سفارش ساخت میزناهارخوری، به رنگ و نوع دکوراسیون خود توجه داشته باشید. به طور مثال، اگر دکور مشکی دارید، سطح روی میزناهارخوری را نیز مشکی متالیک سفارش بدهید. سعی کنید روکش ضدآب برای میز انتخاب کنید که به مرور زمان شکل و قیافه خود را از دست ندهد. سطح شیشه ای به هیچ وجه برای خانه های شلوغ و پرجمعیت مناسب نیست.

16- انتخاب  چوب طرح دار
اصولا برای میزناهارخوری از چوب های طرح دار استفاده می شود. به طور مثال، چوب گیلاس برای دکوراسیون سنتی، چوب بلوط یا چوب افرا برای دکوراسیون به سبک کلبه های چوبی مناسب هستند. یا چوب های تیره با طراحی مدرن تناسب بیشتری دارند. البته باید بدانید رنگ تیره شاید جذاب تر باشد اما خیلی بیشتر گرد و خاک را نشان می دهد و همیشه باید یک دستمال دستتان باشد و گرد گیری کنید. خیلی هم سریع تر از چوب های طبیعی خراشیده می شوند و لک بر می دارند.

17- میزهای رنگی
برای اینکه میز کاملا شخصی و اختصاصی برای خانه شما به نظر برسد و با مبلمان ست شود، می توانید آن را رنگ کنید. برای این منظور هم باید از رنگ روغنی یا نیمه روغنی استفاده کنید تا سطح چوب را کاملا بپوشاند و در برابر گردگیری و تمیز کردن های روزانه هم مقاوم باشد. برای مقاومت در برابر خراشیدگی نیز بهتر است روی آن کیلر سیلر بزنید. با رنگ کردن میزناهارخوری می توانید سلیقه شخصی خود را در طرح و رنگ آن پیاده کنید. به طور مثال، راه راه، رنگ و رو رفته، بولد، طرح های عجیب و ... .

این مطلب را از دست ندهید: روی میز ناهارخوری چی بزارم؟!

18- بازی با رنگ
می توانید با استفاده از رنگ های روشن، به میز ناهارخوری جلوه خاصی ببخشید. رنگ صندلی ها را نیز طوری انتخاب کنید که با رنگ میز جفت باشند.

19- آزمایش صندلی ها پیش از خرید میز ناهار خوری
پیش از خریدن میز ناهارخوری نو، حتما روی صندلی ها بنشینید و راحتی و دوام آنها را امتحان کنید. مطمئن شوید که میز برای قرار دادن آرنج، دسته راحتی دارد. همه قسمت های میز را نیز امتحان کنید.


20- صندلی های مناسب بخرید
اگر قرار است میز و صندلی را جداگانه خریداری کنید، حتما به اندازه و شکل و طرح آنها توجه داشته باشید تا با هم جور در بیایند. اگر صندلی های دسته دار می خرید، مطمئن شوید که زیر میز جا می گیرند و ارتفاع آنها با هم تضاد ندارد. روی صندلی در پشت میز بنشینید و فاصله پا و میز را اندازه کنید تا کوتاه یا زیادی بلند نباشد. همچنین، زیر میز را نیز کنترل کنید تا پایه های صندلی ها و میز با هم تداخل نداشته باشند.



برچسب ها :

تاريخ : چهارشنبه 12 مرداد 1401 | 17:23 | نویسنده : هوشنگ ابتهاج

خصوصیات فرش ماشینی 1200 شانه :

در زمان ما خرید فرش ماشینی به دلیل قیمت مناسب تر نسبت به فرش دستباف و نیز تنوع بی نظیر طرح و رنگ و.. به یکی از مهمترین خریدهای مربوط به خانه و محل سکونت تبدیل شده است.همه میدانیم فرش‌ ماشینی در انواع شانه و تراکم‌های مختلف تولید می‌شود. که البته یکی از محبوب‌ترین فرش‌های ماشینی، فرش ماشینی 1200 شانه است.در این مقاله در مورد خصوصیات فرش ماشینی 1200 شانه نکات جالبی را بیان کنیم.خالی از لطف نیست، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فرش 1200 شانه چیست؟

به فرش ماشینی که دارای تراکم عرضی (تعداد گره‌ها در عرض) 1200 باشد،اصطلاحاً فرش 1200 شانه می‌گویند. به این معنی که در هر مربع از عرض فرش باید تعداد 1200ریشه یا گره وجود داشته باشد. به جز تراکم عرضی که اصطلاحا شانه نام دارد، فرش‌های ماشینی دارای تراکم طولی نیز هستند. که در حالت معمول و به نحو استاندارد فرش 1200 شانه دارای تراکم 3600 است. ولی ممکن است این فرش با تراکم‌های پایین‌تر و یا بالاتر نیز در بازار فرش موجود باشد که نقش تعیین کننده ای در قیمت آن دارد.

اقسام نوع بافت و طرح فرش ماشینی 1200 شانه :

 فرش 1200شانه رااز نظر بافت میتوان به دو نوع فرش 1200 شانه ساده و فرش 1200 شانه برجسته تقسیم‌بندی کرد.و از نظر طراحی نیز میتوان به : فرش 1200 شانه کلاسیک، فرش‌های طرح لایت، فرش 1200 شانه وینتیج( کهنه نما)، طرح‌های افشان، و طرح‌های خشتی اشاره کرد. فرش‌ 1200شانه مانند سایر فرشها از تراکم طولی  مختلفی مانند تراکم 2550، تراکم 3000 و  تراکم 4500 برخوردارند که بالاترین عدد تراکم فرش در حال حاضر می‌باشد. فرشهای 1200 شانه تراکم 3600 یکی از باکیفیت ‌ترین و عالی‌ترین محصولات به شمار می‌روند که با الیاف‌های اکریلیک هیت ست شده بافته شده و فاقد پرزدهی و ضد حساسیت می‌باشند. رنگ‌بندی قالی‌های 1200 شانه متفاوت است، اما به‌طورکلی فرش 1200 شانه درجه‌ یک به ‌صورت فرش 1200 شانه 6 رنگ، فرش 1200 شانه 8 رنگ و فرش 1200 شانه 10 رنگ بافته می‌شوند.

امتیازات و معایب فرش ماشینی 1200 شانه:

اگر بخواهیم بصورت مختصر در حد گنجایش این مقاله به محاسن فرش ۱۲۰۰ شانه اشاره کنیم می‌توان موارد ذیل را برشمرد :

فرش‌های ۱۲۰۰ شانه به دلیل داشتن تعداد بالای گره از ظرافت و لطافت بیشتری برخوردار هستند. همچنین بخاطر بافت متراکم و ریز شباهت زیادی به فرش‌های دستباف دارند. به همین دلیل میتوان آنها را از دسته فرش‌های دستباف گونه دانست.

نکته سوم اینکه،این دسته از فرشها به دلیل شانه و تراکم بالا ، نسبت به فرش‌های ۵۰۰ ، ۷۰۰ و ۱۰۰۰ شانه از طرح‌ها و رنگ‌های بهتری برخورداراست. ضمن اینکه نقش‌ها و طرح‌هایی که مورد استفاده قرار گرفته‌اند از وضوح بیشتری برخوردار هستند. اگر بخواهیم از معایب فرش های تراکم1200 هم سخنی گفته باشیم به دو مورد میتوان اشاره کرد. قیمت نسبتا بالای این نوع از فرش نسبت به سایر فرشهای با تراکم کمتر به دلیل استفاده از الیاف خاص و همچنین تعداد گره های بیشتر، فرش ۱۲۰۰ شانه بدلیل برخورداری از تراکم و شانه بالاتر خاب آن ارتفاع کمتری دارد ، لذا ضخامت فرش کمتر میشود. و بر این اساس نباید در محل‌های پر رفت و آمد از آن استفاده شود.

چگونگی ست کردن فرش 1200 شانه با دکوراسیون منزل  :

 اتاق پذیرایی به عنوان نقطه کانونی در هر منزلی بهترین مکان برای نشان دادن و ست کردن لوازم منزل است. و فرش یکی از اصلی ترین وسایل در دکوراسیون است.که به خوبی در قسمت پذیرایی نمایش داده می شود. اما قبل از خرید فرش باید به نور و متراژ پذیرایی دقت لازم داشته باشد.اگر فرش 1200 شانه طرح افشان رنگ سورمه ای انتخاب کردید. حتما رنگ مبلمان باید آبی یا فیروزه ای باشد، تا رنگ دکوراسیون تکمیل شود. برای اتاق کودک از فرش هایی با الیاف طبیعی و نرم استفاده نمایید.و حتما از رنگ های تیره برای اتاق کودک استفاده شود.تا لکه ها را نمایش ندهد.برای فضای آشپزخانه توصیه می کنم.از فرش های 1200 شانه استفاده نکنید. بهترین گزینه برای آشپزخانه گلیم فرش های سبک است.چون محیط آشپزخانه به گونه ای است که سرعت کثیف شدن فرش بیشتر از دیگر فضاهای خانه است. برای بزرگ تر نشان دادن فضای نشیمن می توانید. از فرش هایی با رنگ های روشن 1200 شانه مانند رنگ کرم استفاده نمایید.و منازلی که صاحبانشان حیوانات خانگی نگهداری می کنند. فرش های 1200 شانه شلوغ  و رنگ تیره بهترین گزینه است.برای مکان های شلوغ و پر رفت و آمد فرش ها ی1200 شانه نقشه شلوغ با زمینه بادامی، ترمه ای و گردویی بهترین گزینه می باشد. برای انتخاب فرش حتما متراژ فضا را درنظر داشته باشید و دقت کنید که کناره های فرش حدود 50 سانتی متر از دیوار فاصله داشته باشد. و در اتاق خواب این فاصله 60 سانتی متر است. ضمنا فرش های که دارای رنگ تیره هستند، ارتفاع دیوار را کوتاه تر نشان می دهند.توصیه می کنم برای بزرگ تر نشان دادن فضا از فرش های 1200 شانه با رنگ سورمه ای استفاده کنید. تا فضا را صمیمی و دلنشین نشان دهد.فرش 1200 شانه زمینه آبی یک رنگ آرامش بخش است و فضا را معنوی نشان می دهد. رنگ آبی تیره محرک ذهن و آبی ملایم آرامش ذهن اس.و برای اتاق های کوچک و باریک از رنگ آبی استفاده می کنند. تا فضای اتاق دلبازتر و بزرگ تر نشان داده شود.

قیمت فرش ماشینی 1200 شانه:

در مجموع عوامل زیادی مانند قیمت دلار (اینروزها به یکی از عوامل اصلی رشد قیمت فرش تبدیل شده)اندازه فرش مانند 6، 9 و 12 متری و تنوع رنگ مثل 8 یا 10 رنگ و همچنین زمان خرید مانند ایام نزدیک عید نوروز که تقاضا برای خرید بالا میرود. در تعیین قیمت فرش تاثیر گذار است.ولی از آنجا که فرش 1200 شانه از دسته فرشهای لوکس و گرانقیمت بازار بحساب می آید. خریداران عزیز توجه داشته باشند هرچه واسطه در فروش کمتر باشد. خریدآنها به قیمت واقعی نزدیک تراست. پس گزینه اول میتواند خرید مستقیم از خود شرکت تولید کننده باشد و امروزه باپیشرفت تکنولوژی و استفاده بهینه از فضای مجازی بویژه در ایام همه گیری کرونا خرید اینترنتی از سایت شرکت و با دقت کافی در طرح و نوع فرش را به مخاطبین عزیز توصیه می کنم. تا با اطمینان کامل به یک خرید موفق دست یابند.

گفتار پایانی :

هدف ما در این مقاله بالا بردن اطلاعات مخاطب در موردخصوصیات فرش 1200 شانه و ارائه راهکارهای مفید برای یک خرید موفق و دلچسب در این زمینه بود.امیدوارم این مطالب برای شما مفید و سازنده باشد. و در زمان خرید با اطلاعات کامل و آگاهی زیاد و با آرامش بیشتر اقدام به خرید فرش نمایید.

https://ghasrfarsh.com/



برچسب ها :

تاريخ : چهارشنبه 12 مرداد 1401 | 17:20 | نویسنده : هوشنگ ابتهاج

نکات خرید فرش کودک :

 یکی از نمونه فرش هایی که به هیچ عنوان دستبافت آن را پیدا نمی کنید، فرش های اتاق کودک با طرح های کودکانه است که فقط به صورت ماشینی تولید می شود.و دارای تنوع بالایی از نظر طرح و رنگ می باشد.و فرش های اتاق کودک متناسب با دختر و پسر و حتی کارتن های پرطرفدار تولید می شود، در این مقاله قصد داریم در مورد نکات خرید فرش کودک را مورد بررسی قرار دهیم، خالی از لطف نیست تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 در خرید فرش اتاق دقت کنید!!

در شرکت های تولید فرش ماشینی طرح هایی برای کودکان طراحی و تولید می شود که روحیه ای کودکانه و لطیف دارند، این فرش ها مناسب کودکان و نوجوانان است، اگر قصد خرید فرش برای اتاق کودک خود را دارید ، باید به این نکات دقت زیادی داشته باشید،

کودکانتان قرار است مدت زیادی را دراتاق خود و روی این فرش ها راه بروند، بازی کنند و استراحت کنند، پس حتما طرح و کیفیت و بافت آن باید با کیفیت و مرغوب باشد.

 

طرح های فرش های دخترانه و پسرانه در بیشتر مواقع از هم تفکیک شده اند، و بیشتر طرح های فرش کودک فانتزی هستند و می توان فرش های اتاق کودک را در دسته فرش های فانتزی و مدرن قرار داد. و در فرش های کودک تصویری از فرش های ترنج دار و افشان مشاهده نمی کنید. و فرش های کودکانه دقیقا با روحیه آنها سازگار است.

 قیمت فرش کودک :

 قیمت فرش های کودک بسیار مناسب است و با هر توان مالی قادر به خرید این فرش ها می باشید تا روحیه کودک خود را همیشه شاد و سرحال نگه دارید، در ادامه به بررسی نکات مهمی که در زمان خرید فرش اتاق کودک باید به آن دقت داشته باشید می پردازیم، با ما همراه باشید

نکات مهم فرش کودک :

 همانطور که در ابتدا گفته شد کودکان مهمترین و حساس ترین دوران رشد را در منزل سپری می کنند و ممکن است به هر گونه واکنشی از محیط حساسیت داشته باشند.این واکنش ها ممکن است شیمیایی و یا در محیط زندگی و بازی کودک رخ دهد و سلامت کودک را به خطر بیاندازد.ولی ممکن است این سوال برایتان مطرح شود  که فرش چگونه می تواند سلامت کودکان را تهدید کند ؟

اگر در زمان خرید فرش فقط به فکر قیمت باشید و کیفیت و مواد اولیه به کار رفته در فرش برایتان مهم نباشد، این بی کیفیتی و نامرغوب بودن فرش می تواند برای کودکتان خطر آفرین باشد؟ ولی چگونه ؟

الیافی که در بافت و تولید فرش های فانتزی و کودک استفاده می شود، باید کاملا خاصیت ضد حساسیتی داشته باشند، الیاف فرش باید هیت ست شده باشد و زیان های شیمیایی آن حذف شده باشد.ولی نمی توان ادعا کرد که همه فرش هایی که در بازار موجود است دارای این کیفیت هستند، در زمان خرید فرش حتما دقت به ویژگی ضد حساسیت بودن فرش دقت داشته باشید که آیا فرش خاصیت ضد حساسیت دارد یا خیر؟

 

 نرمی فرش :

مورد بعدی که باید در مورد آن صحبت کرد و بسیار مهم است نرمی فرش ها می باشد، همانطور که گفته شد کودکان تمام دوران نوزادی تا نوجوانی را در اتاق خواب و در منزل سپری می کنند و از دوران 4 الی 6 ماهگی شروع به چهاردست و پا رفتن و راه رفتن می کنند و ممکن است بارها در زمان راه رفتن زمین بخورند، پس باید فرشی که در زیر پای کودکان نوپا استفاده می شود نرم و راحت باشد تا در زمان زمین خوردن مشکلی برایشان ایجاد نشود.

ناگفته نماند که کودکان و نوجوانان قسمت از زندگی خود را روی فرش اتاق خود می گذرانند،پس باید نرمی و لطافت فرش به اندازه ای باشد که به پاهای آنها آسیب وارد نکند، چون کودکان پاهای لطیفی دارند و همانطور که همه می دانند پا قلب دوم انسان است، و نیاز به مراقبت ویژ ه ای دارد ، در فرش های کودک باید تعداد شانه و تراکم کم باشد، هرچه تعداد شانه و تراکم کمتر باشد فرش نرم تر و ضخامت نخ خاب کم تر می شود، در نتیجه فرش نرمی بیشتری خواهد داشت. توصیه می کنم در زمان خرید فرش اتاق کودک به این نکته دقت زیادی داشته باشید.

 عوامل تاثیر گذار بر قیمت فرش کودک دخترانه و پسرانه :

 در ادامه برای خرید فرش نکات جالبی را بیان می کنیم که در زمان خرید فرش کودک برای شما راهنمایی عالی است و می توانید بهترین فرش را با کیفیت عالی و قیمت مناسب خریداری نمایید، با ما همراه باشید.

عوامل متعددی در قیمت فرش کودک تاثیر گذار است، از جمله ابعاد، الیاف،کیفیت و تعداد رنگ های استفاده شده در فرش را می توان نام برد، با ما همراه باشید.

 الیاف پلی استر :

بالاترین کیفیت برای فرش کودک الیاف پلی استر هستند،و قطعا قیمت بالاتری دارند،و دیگر الیاف مانند بی سی اف دارای قیمت کمتری می باشند.

 ابعاد فرش :

فرش کودک در ابعاد متفاوتی مانند  1*1.5 ،2.25*1.5 ،2*3 مشهورترین ابعاد هستند، و این موضوع بسیار طبیعی است که هر چه ابعاد فرش بزرگ تر باشد، افزایش قیمت نیز خواهیم داشت .

 تعداد رنگ :

در فرش کودک تعداد رنگ هایی که استفاده می شود،در قیمت آن تاثیر زیادی دارد،هر چه تعداد رنگ ها بیشتر باشد، قیمت افزایش پیدا می کند. تعداد رنگ هایی که معمولا در فرش های کودک استفاده می شود 8، 10 ، 12 و 14 رنگ می باشد.

 طرح فرش :

طراحی فرش های کودک هیچ تاثیری در قیمت ندارد، و توصیه می کنم در زمان خرید فرش کودک حتما فرش ها را از نمایندگی های شرکت های فرش که محصولاتشان مستقیم از درب شرکت است، فرش را تهیه و خریداری نمایید.

 8 نکته مهم و طلایی که در زمان خرید فرش باید به آن توجه کنید :

 یکی از دغدغه های والدین برای کودکان و دلبندانشان فرش اتاقشان است ، اما شرکت های تولیدی فرش ماشینی پابه عرصه محصولات مخصوص کودکان گذاشته اند تا این دغدغه را از ذهن والدین به کل پاک کنند و با تولید فرش هایی که زیبایی آن بی نظیر است امنیت را برای کودکان و والدین آنها فراهم کرده اند، فرش های ماشینی تولید شده خطر صدمه و آسیب را برای کودکان تا حد چشمگیری کاهش داده است.و این موضوع موجب شده تا در دکوراسیون اتاق کودک از نظر دیداری و روحی نقش زیادی داشته باشد، اما ویژگی های خاص فرش اتاق کودک که عبارتند از ؛

 ضد آلرژی بودن و عدم پرزدهی فرش :

یکی از مهمترین مسائلی که در فرش کودک حائز اهمیت است ایمن بودن فرش است،چون پوست کودکان بسیار حساس تر از بزرگسالان است و سایش روی فرش موجب قرمزی و حساسیت می شود، پس حتما باید فرش کودکان دارای خاصیت ضد حساسیت باشد، چون کودکان روی فرش بازی می کنند، غذا می خورند و ممکن است حین بازی به خواب بروند، فرش نباید از خود پرز داشته باشد ، چون پرز توانایی نگهداری و انتقال بیماری  میکروب را به بدن کودک دارد. پس در زمان خرید فرش کودک دقت داشته باشید،که از الیاف و جنس درجه یک استفاده شده باشد.بهترین الیاف برای فرش کودک الیاف آکریلیک هیت ست شده است که بدون پرز می باشد.

 

نرمی و لطافت فرش :

همانطور که می دانید کودکان همیشه در حال بازی در کف اتاق هستند،پس باید فرش انتخابی برای اتاق کودک باید کاملا نرم و لطیف باشد، و پاخور عالی داشته باشد،بهترین الیاف و فرش هایی که برای اتاق کودک توصیه می شود، فرش های فریز هیت ست شده از نخ های ضخیم با ارتفاع مناسب است که دارای نرمی و لطافت خاصی است.

 ضد لک بودن فرش :

کودکان از 3 سالگی به بعد عاشق نقاشی و رنگ آمیزی هستند، و کودکان دوست دارند آزادانه و بدون دخالت کسی در اتاقشان بازی کنند، و قطعا کثیف شدن فرش اتاق اتفاقی است که نمی توان از بروز آن جلوگیری کرد. برای اینکه نگران کثیفی و لک شدن فرش اتاق کودکتان نباشید، باید فرشی برای اتاق کودک انتخاب کنید که قابلیت شستشو زیاد داشته باشد و بعد از شستشو تغییر شکل و رنگ ندهد.بهترین گزینه برای فرش اتاق کودک فرش با جنس اکریلیک استکه ضد لک است و شستشوی آن بسیار راحت است و در صورت کثیف شدن به راحتی با شامپو فرش لکه تمیز می شود.

 اندازه فرش :

کنجکاوی کودکان نوپا بیش از حد است،و همیشه به همه جا سرک می کشند، توصیه می کنم برای ایمنی بیشتر کودکان ، اتاق را طوری کنید، که فقط تخت و کمد و دیگر وسایل سنگین در اطراف فرش قرار بگیرد، به گونه ای که در زمان شستشوی فرش نیازی نباشد کمد و وسایل سنگین جابجا شود، معمولا ابعاد فرش کودک در اندازه های 4 ، 6، 9 و 12 متری تولید می شود، اما در صورت دلخواه می توانید فرش های غیر استاندارد و در سایز دلخواه را سفارش داده و تحویل بگیرید. ناگفته نماند، بیشتر شرکت ها خدمات بافت فرش سفارشی را انجام می دهند.

 اشکال فرش :

معمولا ابعاد فرش های مستطیلی برای کودکان بیشتر مورد پسند است و دارای طرفداران زیادی است، اما بیشتر شرکت های تولید فرش قالب هایی مانند دایره، قلب، بیضی و مستطیل تولید می کنند.

 

 تناسب فرش با روحیه کودکان :

 جالب است بدانید که نقش و زیبایی فرش در روحیه کودکان تاثیر زیادی دارد،به عنوان نمونه طرح های شاد و کودکانه موجب تقویت خلاقیت و شادی کودک می شود.توصیه می کنم برای افزایش خلاقیت و تفکر فرزندتان ساختار شکنی کنید و به جای استفاده از طرح های کارتنی که مرسوم است از طرح های جدیدی که بیشتر جنبه بازی و تفکر دارد، استفاده نمایید، طرح هایی مانند کره زمین، حروف الفبا، منظومه شمسی و... می توان اشاره کرد.

 تناسب فرش با جنسیت کودک :

برای خرید فرش اتاق کودک حتما به جنسیت کودکان توجه داشته باشید، دختران از نظر ذاتی آرام هستند و عادت دارند بیشتر بازی های خود را به صورت نشسته انجام دهند. پس سعی کنید جنس فرش های اتاق دختران نرم و راحت باشد و رنگ فرش ملایم  و گرم باشد، رنگ هایی مانند صورتی، قرمز یا گلبهی بهترین گزینه است که در اتاق آنها میتوان استفاده کرد.

پسران که دارای جنب و جوش بالایی هستند و  بهتر است فرش اتاق پسران نرم و راحت باشد و بهترین رنگ برای فرش اتاق پسران فیلی، خاکستری و آبی است. توصیه می کنم در زمان انتخاب فرش برای کودکانتان حتما به رده سنی آنها توجه کنید و از خود کودکان نیز برای انتخاب فرش نظر خواهی کنید.

 متناسب با دکوراسیون :

 همه می دانید که هیچ طرح و رنگی زشت نیست و مهم نحوه قرار گرفتن المان ها در کنار یکدیگر و ایجاد ترکیب رنگبندی و هارمونی در ترکیب رنگ ها می باشدتوصیه می کنم در انتخاب فرش به تناسب رنگ آن با مدل فرش، تختخواب و کاغذ دیواری و دیگر اکسسوری ها باید دقت داشته باشید. این عدم توجه به تناسب و هارمونی موجب می شود که موجب نابسامانی و بهم ریختگی اتاق کودک می شود.که موجب بهم ریختگی خواب و آرامش کودک می شود.

 گفتار پایانی :

 دوستان و همراهان عزیز در این مقاله نکات خرید فرش کودک مورد بررسی قرار گرفت، امیدوارم این مطالب برای شما مفید و سازنده باشد.و در انتخاب فرش اتاق کودک بتواند برای شما راهنمایی مفید و سازنده باشد.

 



برچسب ها :

تاريخ : چهارشنبه 12 مرداد 1401 | 17:19 | نویسنده : هوشنگ ابتهاج

نکات طلایی شستشوی فرش دستبافت :

هرچند کارکرد اصلی  و هدف اولیه تولید فرش دستباف پوشش سطح محل زندگی است. اما بدون شک نمیتوان نقش فرش دستبافت بعنوان یکی از نفیس ترین آثار هنری ساخته دست بشر و  وسیله ای برای ارتباط و انتقال هنر فرهنگ و آداب و رسوم بین افراد و جوامع انسانی را نادیده گرفت. و همچنین نقش انکار ناپذیر آن در ایجاد آرامش فضای محل زندگی بسیار مهم و قابل توجه است بر این اساس این وسیله نفیس در حد یک موجود زنده و میهمان گرامی نیاز به مراقبت و نگهداری دارد، در این مقاله در مورد نکات طلایی شستشوی فرش دستبافت نکات جذابی بیان می شود، خالی از لطف نیست تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اهمیت تمیزی فرش دستبافت :

یکی از اصول مهم در حفظ و نگهداری وسایل مورد استفاده در زندگی تمیز نگه داشتن و دوری از آلودگی منافی زندگی انسانیست و فرش به عنوان یکی از بارزترین و به چشم ترین وسایل زندگی از این نیاز مستثنی نیست و بخاطر نفاست و ظرافت ذاتی آن رعایت نکات فنی و مهم در شستشوی فرش بسیار حائز اهمیت است.

در این مقاله سعی ما بر این است نکات مفید ، مهم و کاربردی در شستشوی فرش دستباف را در اختیار مخاطبین گرامی قرار دهیم تا با مراقبت هر چه بیشتر از این موجود نفیس ، مدت زمان بهره بردن از آنرا افزایش و همچنین از تحمیل هزینه اضافه برای درمان عیوب احتمالی که هنگام شستشوی غیر اصولی مانند اختلاط رنگ و.. پیش می آید حتی الامکان جلوگیری شود.

 

امروزه و با گسترش واحدهای قالیشویی صنعتی ، شستشوی فرش عموماتوسط کارگاههای شستشوی تخصصی و با بکارگیری دستگاههای مجهز و رعایت اصول فنی انجام میگیرد، ولی چنانچه به هر دلیل مایل به شستشوی فرش در منزل و به صورت شخصی بودید ادامه این مقاله را بادقت مطالعه کنید.

مقدمات شستشو و نکات مهم در شستشوی فرش در منزل :

غبارگیری :

فرش به دلیل قرار گرفتن در سطح محل زندگی بطور طبیعی محل انباشت گرد و غبارهای مختلف و نیز در معرض انواع آلودگی های محیطی است بر این اساس غبار گیری یکی از مقدمات و ملزومات اصلی تمیزی و نیز شتسشوی فرش بحساب می آید

غبار گیری به دو روش سنتی و مکانیزه صورت میگیرد ؛

در روش سنتی معمولا با استفاده از چوب یا وسیله ای مانند آن و ضربه زدن به پشت قالی ذرات موجود در لابلای تارو پود فرش حتی الامکان تخلیه میشود  در این مورد توجه عزیزان را به دو توصیه مهم جلب میکنیم اول اینکه سعی کنید حتی الامکان بین فرش و سطح زمین فاصله ای ایجاد شود تا باضربه زدن بر فرش ذرات موجود به صورت کامل تخلیه شود میتوانید برای این منظور میتوان از توری های فلزی با پایه مناسب و فاصله از سطح زمین استفاده کرد.

نکته بعدی اینکه توجه داشته باشید ضربه ای که به فرش وارد میشود هیچگاه نباید سنگین و یا با وسایل سخت و یا برنده مانند اشیاء فلزی مثل لوله و غیره باشد تا تاروپود فرش آسیب نبیند . برای این منظور وسایلی به نرمی جارو دستی یا نهایتا چوبدستی معمولی و بانواخت ضربات نرم توصیه میشود.

البته امروزه با وجود جاروبرقی و استفاده مداوم از آن فرآیند غبار گیری از فرش نسبت به زمانهای قبل راحت و آسانتر شده در مورد جاروبرقی استفاده مداوم و روزانه و البته با مکش ملایم  برای حفظ طراوت و تمیزی روزانه و رسوب نشدن ذرات در متن فرش و همچنین آسیب نرسیدن به الیاف لطیف آن توصیه میشود حتی در روش چوب زنی هم میتوان بعد از چوب زدن از جاروبرقی برای کشیدن ذرات استفاده کرد.

 

در روش مکانیزه با استفاده از دستگاههای مکنده و تنظیم آن نسبت به نوع و ضخامت و میزان آلودگی  ذرات و غبار موجود در فرش بصورت کامل تخلیه میشود . روش دیگر استفاده از دستگاههای سانتریفیوژ و گریز از مرکز است که در نوع خود فناوری جدید محسوب میشود.

 بازرسی :

در مقدمات شستشو بازرسی یکی از مراحل مهم است. فرش قبل از شستشو از نظر میزان پوسیدگی ، وجود سوراخ و لکه و نوع بافت و ریشه ها باید کنترل شود تا اگر سوراخ یا رخنه یا هرگونه ضعفی در تارو پود فرش وجود دارد قبل از شروع  فرآیند شستشو و حتی غبار رویی با رفوگری و سایر روشها اصلاح شود و ریشه ها حتما قبل از شستشو باید از هم باز شود

رفوکاری :

 درصورت وجود سوراخ در فرش قبل از شروع عملیات شستشو بایستی رفوکاری و ترمیم انجام شود.

لکه گیری  :

بعد از رفوکردن عمل لکه گیری حتما باید صورت پذیرد .

شروع عملیات شستشو :

به طور کلی برای حفظ تمیزی و طراوت فرش دستباف باید یک بار در سال در خانه به صورت سطحی و هر ۵ تا ۱۰ سال به صورت کامل شسته شود. به‌ منظور شستشوی فرش دستباف در خانه، ابتدا باید چند نکته ایمنی رعایت شود سپس مشغول شستشو شویم. ابتدا اینکه در فرشهای دستباف بخاطر رایج بودن استفاده از الیاف با رنگ طبیعی و روش رنگرزی سنتی احتمال رنگ دادن هنگام شستشو بالاست لذا برای اطمینان از آسیب نرسیدن به فرش مناسب است یک پارچه نرم با رنگ روشن آغشته به مواد شوینده  گوشه ای از فرش را  با شستشوی معمولی تست بزنیم، چنانچه پارچه رنگی شد این فرش دارای رنگ دهی هنگام شستشو می باشد و باید در شستشوی دقت بیشتری بکار ببریم.

 

نکته بعدی اینکه مواد شوینده را باید از بین مواد اسیدی خنثی مانند پودر لباسشویی ، شامپو فرش ، صابون و مانند اینها انتخاب کنیم و از موادی مانند وایتکس یا سایر شوینده ها و سفید کننده های قوی اجتناب شود.

سطح مورد استفاده در شستشوی فرش باید سخت و شیبدار باشد و برای شستن فرش از دمای معمولی آب استفاده شود.

نکات طلایی شستشوی فرش دستبافت و حذف لکه ها :

اولین نکته حائز اهمیت در مورد لکه های فرش، شناخت نوع و میزان تازگی آنهاست  ، چنانچه لکه ایجاد شده تازه باشد و بدانیم از چه موادی تشکیل شده ، قادر خواهیم بود سریعتر نسبت به مواد مورد نیاز جهت رفع آن اقدام کنیم، تازگی لکه میتواند ما را زودتر ،بهتر و باهزینه کمتر به هدف یعنی پاک کردن لکه از فرش برساند.

برای پاک کردن لکه ، ابتدا مواد شیمیایی را مورد بررسی قرار داده ، سپس لکه را قبل از رسیدن آب به محل آلوده و شستشوی آن ، پاک میکنیم. توجه شود که :

استفاده از آب داغ موجب تثبیت لکه های ناشی از امثال خون و تخم مرغ  بعلت وجود آلبومین میشود.

همچنین توجه داشته باشیم آب و صابون لکه هایی مانند عصاره میوه ها و چای و قهوه را ثابت تر میکند.

انواع لکه ها و راهکار حذف آنها :

لکه چربی  :

این گونه لکه ها بوسیله بنزین یا نیترا کلرور کربن قابل پاک شدن هست، بدین صورت که ابتدا با اسفنج یا مانند آن ،محلول را به محل آلوده مالیده و سپس نسبت به پاک نمودن لکه اقدام میکنیم، قابل توجه اینکه لکه چربی با منشا حیوانی با آب و صابون از بین میرود .

لکه خون و چسب :

ابتدا باید با آب سرد و صابون لکه را زدوده و سپس ،باآب نیم‌گرم و صابون شسته و تمیز کنیم البته چنانچه لکه‌ها روی قسمتهای رنگی ایجاد شود بوسیله نیترا کلرور کربن و اسفنج آنرا تمیز کرده سپس با آب سرد و مالش اسفنج آنرا میشوئیم.

لکه شمع  :

ابتدا بقایای موم را از محل جمع کرده ، سپس محل لکه شده را گرم کرده و با قرار دادن کاغذ روی اجازه میدهیم موم  باقیمانده جذب آن شود ، سپس بوسیله بنزین یا نیترا کلرور کربن و مالش اسفنج آنرا پاک میکنیم.

لکه قهوه ، کاکائو و چای :

در صورت تازه بودن با آب جوش و اتوی داغ از بین میرود و چنانچه پس از شستشو لکه باقی ماند با استفاده از نیترا کلرور کربن و در صورت سفیدی قسمت از آب اکسیژنه ۲۰% استفاده میکنیم.

لکه شیر  :

چربی شیر به راحتی با بنزین برطرف میشود ، سپس محل آنرا با آب نیم گرم شستشو میدهیم.

لکه های ناشی از مواد ترشی :

لکه میوه های ترش همچون آلبالو، انار ،پرتقال را باید سریعأ با آب و آمونیاک از بین برد.

 

لکه مرکب فرنگی  :

چنین لکه ای را باید با مالش محلول گرم و غلیظ جوهر ترشک و آب و صابون بر روی لکه از بین برده ، و سپس شستشو دهیم.8: لکه جوهر معمولی :   

با ریختن قدری ماست ترش روی محل لکه ، منتظر میمانیم تا ماست رنگ جوهر را بخود بگیرد، سپس آنرا پاک میکنیم البته شاید نیاز باشد تا این عمل چند بار تکرار شود ،تا جائیکه لکه کاملا”محو گردد.

لکه دوده :

محلول اسید تارتاریک ۲۰% را به آرامی و با اسفنج روی لکه را مالش داده ، انرا پاک میکنیم ، البته استفاده از آبغوره نیز مفید است.

گفتار پایانی :

دوستان و همراهان عزیز در این مقاله نکات طلایی شستشوی فرش دستبافت مورد بررسی قرار گرفت، امیدوارم این مطالب برای شما مفید و سازنده باشد. و با استفاده از این نکات فرش های خود را بدون هیچگونه آسیبی در منزل شستشو دهید.



برچسب ها :


.::.